Focus Nordic, Nordens største fotodistributør, ekspanderer til Polen

Allerede for et par år siden valgte Focus Nordic å utvide sin distribusjon utenfor Norden da man startet salg i Baltikum.

Med åpningen av kontor i Riga med ansatte i både Estland, Latvia og Litauen, har vi skaffet oss stor kunnskap og erfaring om distribusjon i ulike markeder. Nå er vi modne for neste store steg, Polen; som er et vesentlig større marked.

Focus Nordic utvider

”Etter suksessen i Estland, Latvia og Litauen har vi nå i samarbeid med noen av våre viktigste leverandører bestemt å etablere oss også i Polen. Det er en stor utfordring vi ser fram til med ydmykhet”, sier Jonas Wernbo, VD hos Focus Nordic. ”Vi kommer til å fortsette vår sterke fokus på fotoprodukter.”

”Markedet har endret seg fra å stort sett bestå av innsalgsmodeller av kameraer til mer avanserte entusiast- og proff-modeller, samt fra stillbilde til kombinerte modeller for foto og video. Vårt sortiment speiler vel denne forandringen. Vi har også fokusert på andre trender som f.eks. ”instant-foto” og 360°-produkter for foto og video.”

”Våre leverandører har vært fornøyde med oss. Det gjorde at de støttet oss i vår etablering i Baltikum, og nå er flere viktige med på reisen allerede fra start i Polen.”

Til å begynne med blir det følgende varemerker som kommer til å distribueres til Polen; Lowepro, Joby, Sirui, Azden, Lume Cube, DxO, Kipon, Wenpod, Gepe, Pro-Mounts, Spider Holster, Beastgrip, Focus kikkerter, album og rammer. Målsetningen er at antall varemerker raskt skal øke.

Store muligheter og synergieffekter

Ansvarlig for etablering blir Karsten Rath, markedsdirektør hos Focus Nordic, som også var ansvarlig for etableringen i Baltikum.

”For meg blir Polen en stor utfordring med 38 millioner mennesker og et fotomarked på størrelse med Sveriges. Det finnes store muligheter for Focus Nordic”, sier Karsten Rath. ”Polen passer perfekt i Focus sin ambisiøse vekststrategi og gir selskapet en større dynamikk og mange synergieffekter.”

Sammenlagt kommer nå Focus til å kunne tilby distribusjon til over 70 millioner mennesker, hvilket gjør Focus til en av Europas største fotodistributører, noe som gagner både leverandører og kunder.

Salgsstart

Planlagt salgsstart og åpning av Focus nettside på polsk er planlagt til 12. september 2016.

For ytterligere informasjon:
karsten.rath@focusnordic.dk

• Kino, film, foto

• polen
  • lowepro
  • foto
  • fotostativ
  • fotografering
  • proffoto
  • fotodistributør

Focus Nordic i Bærum er Norges største foto-distributør. Sortimentet inneholder en rekke store varemerker som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Eyefi, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Henzo, Joby, Jobo, Nissin, Kenko, Metz, MyMyk, Novoflex, Polaroid, Zeiss, UK Pro, Kowa, Celestron og Lytro. I tillegg har vi en egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på www.focusnordic.no

Karsten Rath