Tilbake til røttene med Polaroid Originals!

The Impossible Project har fullført oppdraget sitt – polaroidfilmen og det ikoniske instantkameraet er gjenopplivet og er mer populært enn noensinne. Nå går varemerket tilbake til røttene og tar navnet Polaroid Originals.

I en tid hvor de fleste har vendt seg til at bilder er abstrakte 1- og 0-tall på minnekort og harddisker, gir instantfilmen en nesten magisk opplevelse. Trykk og nyt å få se et fysisk bilde bli til på fotopapiret mens du selv holder i det!

Etter at produsenten The Impossible Project lykkes med en tilsynelatende umulige oppgave, å la instantfilmen få fortsette å fortrylle nye generasjoner av fotografer, er det på tide å bytte til et mer passende navn – Polaroid Originals.

Det nye varemerket kommer med mer elegante filmforpakninger og forbedrede filmemulsjoner, men med samme format og fremkallingsteknikk som tidligere. Polaroid Originals-filmene finns i både farge, sort-hvit og en rekke ulike spesialversjoner. Samtidig passer man også på å lansere en helt ny, men likevel kjent kameramodell – Polaroid Originals OneStep 2.

Tidløs og lettbrukt

Glem zoom, autofokus, bildestabilisering og Wi-Fi. Her er det tilbake til røttene. Objektivet i OneStep 2 har fixfokus som gir skarphet fra ca. 60 cm til uendelig (perfekt for selfies). Helautomatisk eksponering og innebygget blits gjør den nye modellen like lettbrukt som sin 40 år gamle forgjenger, og utseendet er like tidløst og rent som før. Men et par moderniteter finns tross alt – selvutløser og batterilading via USB!

Polaroid OneStep 2 kan brukes med den nye generasjonen instantfilm fra Polaroid Originals, samt med eldre film som går under varemerket The Impossible Project.

Polaroid og The Impossible Project

Polaroid ble grunnlagt for 80 år siden av amerikaneren Edwin Land, og i 1977 kom det lettbrukte instantkameraet Polaroid OneStep. Det tok verden med storm og Polaroid fikk etter hvert en kultstatus. Det skyldtes ikke minst kameraenes popularitet blant kjente kunstnere og fotografer som Andy Warhol, Helmut Newton og Robert Mapplethorpe.

Men digitalkameraets inntog ble fatalt for Polaroid og instantfilmen. Slik virket det i hvert fall i årene etter millenniumskiftet, når salget dalte. Produksjonen ble nedlagt i 2008. En gruppe entusiaster tok over produksjonen og The Impossible Project ble født. Det ble et comeback uten like!

The Impossible Project har de siste årene produsert og solgt kameraer og instantfilm i stadig voksende mengder. Våren 2017 kjøpte den største aksjeeieren i selskapet også rettigheten til å bruke navnet Polaroid, og dermed ble sirkelen sluttet. Polaroid Originals tar varemerket tilbake til opprinnelsen!

Pris og levering:

Kameraet kommer på markedet senere i høst.

• Polaroid OneStep 2, Ca.pris: kr 1.190,- (inkl. mva).

For ytterligere informasjon:
rebecca.laanemets@focusnordic.se

Egenskaper Polaroid OneStep 2

• Enkel håndtering med autoeksponering og fixfokus
  • Skarphet fra ca. 60 cm til uendelig
  • Innebygget blits
  • Selvutløser
  • Batterilading via USB
  • Kan brukes med film fra Polaroid Originals og The Impossible Project

• Kino, film, foto

Focus Nordic er den største distributøren av fotorelaterte produkter i Norden, Baltikum og Polen. Vårt sortiment inneholder mange sterke varemerker, både når det gjelder kameraer, fotografisk tilbehør og kikkerter. Blant varemerkene vi fører er Ricoh-Pentax, Panasonic, Polaroid, Lowepro og Tamron; med flere. Vi har også mange produkter under vårt eget varemerke Focus. Focus Nordic er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på www.focusnordic.no

Rebecca Laanemets