Zeiss lanserer ytterligere et Otus-objektiv

Pressemelding   •   sep 08, 2014 11:00 CEST

Da Zeiss lanserte Otus 55mm F/1,4 i fjor, ble det sagt fra mange hold at det var verdens beste objektiv, og siden har det blitt bevist i test etter test, noe som naturligvis øker forventningene til det nye, Otus 85mm/1.4. Objektivet vises for første gang på messen Photokina i Köln som åpner 16. september.

Et 85mm F/1.4 objektiv leder naturlig tankene til et typisk portrettobjektiv, men Otus 85mm F/1.4 er ment å være betydelig mer enn det. Med sin kvalitet og ekstreme skarphet, selv ved full blenderåpning, er dette et allround-objektiv som leverer en bildekvalitet uten sidestykke. Det egner seg ypperlig til studio-, mote-, produkt- og arkitekturfotografering.

Takket være lysstyrken på F/1.4, i kombinasjon med bildekvaliteten og moderne kameraers evne til å håndtere høye ISO-verdier, kan man ta enestående bilder selv i meget begrenset lys. Objektivet er konstruert for profesjonelt bruk.

”Optisk skiller Otus-serien seg ut ved sin meget høye bildekvalitet, selv ved stor blenderåpning. En nøytral bokeh i bakgrunnen, meget detaljerte bilder uten noen optiske feil, og en ekstremt høy kontrast selv helt ut i hjørnene.” sier Lasse Ericson, produktsjef hos Focus Nordic.

Med en nærgrense på bare 0,8 meter er objektivet også utmerket for nærfotografering.

Teknisk info:

• Brennvidde: 85mm
  • Blenderomfang: F/1.4 – F/16
  • Linsekonstruksjon: 11 linser i 9 grupper
  • Fokusområde: 0.8m – uendelig
  • Bildevinkel (diag./hor./vert.): 28,24° / 23,71° / 15,97°
  • Bildeflate ved nærgrensen: 278,85 x 185,61 mm
  • Makroforhold: 1:7,7
  • Filterdiameter: M86 x 1.0
  • Lengde inkl. deksel: 138 mm (ZF.2) / 141 mm (ZE)
  • Lengde ekskl. deksel: 122 mm (ZF.2) / 124 mm (ZE)
  • Diameter: 92 mm Vekt: 1140 g (ZF.2) / 1200 g (ZE)
  • Fatninger: ZF.2 (Nikon F bajonett) / ZE (Canon EF bajonett)

Pris og levering
Objektivet vil leveres i slutten av september, og vil koste:

• Zeiss 85mm F/1,4. Ca.pris: kr 36.000,- inkl. mva.

For ytterligere informasjon, kontakt: Lasse.Ericson@focusnordic.se

Focus Nordic Norway AS i Bærum er Norges største foto-distributør. Sortimentet inneholder en rekke store varemerker som Panasonic, Pentax, Kodak, Lowepro, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon,Sirui, GePe, Kenko, Metz, iSAW og Lensbaby. I tillegg har vi en egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på www.focusnordic.no

Kommentarer (0)

Kommentar

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.