Idrett uten alkohol

Forbundet Mot Rusgift diskuterte alkoholens plass innen idretten på sitt årsmøte i helgen. I utgangspunktet skal norsk idrett være alkoholfri, fastslo årsmøtet, men det er ofte ikke tilfelle. Med Holmenkolllhelgen friskt i minne, ber FMR om at Norges Idrettsforbund tar initiativ for å snu utviklingen.

Idrett uten alkohol

Forbundet Mot Rusgift, samlet til årsmøte 16.03 2019, vil oppfordre Norges Idrettsforbund til å legge mer vekt på parolen "Idrett uten alkohol". Det er høy grad av enighet om at barne- og ungdomsidretten skal være alkoholfri, men i voksenidretten er praksis ulik.

FMR henviser til at flere store idrettsstevner har vært skjemmet av fyll og bråk, eksempelvis Holmenkollhelgen. Flere arenaer har nå alkoiholskjenking bade på VIP-tribuner og for publicum, hvor også barn og unge har adgang. Dette bidrar til en normalisering av alkohol innen idretten.

FMR ber derfor styret i Norges Idrettsforbund om å lage en kampanje og iverksette tiltak for å gjøre organisert idrett helt fri for alkohol.

• Helse, sykepleie, legemiddel

Forbundet Mot Rusgift - FMR - er en rusgiftpolitisk organisasjon som retter sin virksomhet inn mot alle aldersgrupper, ungdom under utdanning, ansatte ved høgskoler og universiteter, folk som driver med forebygging, behandling og forskning på rusgiftskader.. FMR sier ja til de rusopplevelser som forårsakes av positive sansestimuli. FMR sier nei til en kjemikalisering av folks følelses- og bevissthetsliv ved bruk av alkohol, narkotika og piller. FMR har nettverk ved flere universiteter og høgskoler - vil du også være med så kontakt oss ved å klikke her.

Knut T. Reinås

Pressekontakt Forbundsleder 975 95 548