Manipulasjon

F2F Oslo Akershus avsluttet rekken av temamøter for 2010 med et spennende besøk.9. november var psykolog og advokat Grethe Nordhelle invitert for å belyse et viktig tema som det er liten bevissthet rundt - manipulasjon.

Grethe Nordhelle øste av sine erfaringer omkring temaet manipulasjon. Hun trollbandt publikum da hun med utgangspunkt i sin bok ”Manipulasjon – forståelse og håndtering” (2009) forklarte årsaker og sammenhenger om et tema som ofte forveksles med psykiatriske diagnoser. Nordhelle gikk i dialog med dem som ønsket det underveis, og videre med dem som trengte en prat på tomannshånd etter møtet. Her var snakk om både forholdet mellom partnere generelt, i forbindelse med samlivsbrudd, og om hvordan man kan forholde seg til de sakkyndige eller til dommerne i saker hvor det forekommer manipulasjon.

Hva kjennetegner så en manipulator?

Her er det snakk om en bevisst person, en som er klar over hva han/hun driver med for å få sin vilje i forhold til andre personer. Manipulatorens hensikt vil oftest være skjult for den andre part, og handlinger og presentasjoner skjer ofte på falske premisser fordi manipulatoren ønsker en form for gjenytelse. Siden hensikten skjules representerer manipulasjon en form for skjult makt som er vanskelig å oppdage fordi den som manipulerer skaper en emosjonell tilstand i den andre part, for eksempel ved å spille på følelser eller dårlig samvittighet.

Manipulatoren kan sammenlignes med en sjakkspiller, et dyktig menneske som tenker flere trekk fremover for å oppnå sine mål. Dette krever avansert hjernearbeid, og manipulatoren gjør forberedende arbeid, skjerper og eventuelt endrer strategier for ikke å bli avslørt som manipulator.  Motivasjonen for manipulatoren er; Oppnå behag og unngå ubehag. (motivasjonspsykologi).

Får man resultat og oppnår behag, så fortsetter manipulatoren å manipulere. Dette er et sosialpsykologisk fenomen og ingen diagnose. Det er en beskrivelse av en type adferd.

Ikke ondskap, men egoisme

Psykopati og manipulasjon omtales om hverandre på folkemunne og forveksles ofte. At noen har en virkelighetsforstyrrelse er ikke manipulasjon, fordi manipulatoren vet alltid at han/hun har en falsk presentasjon av sine handlinger, han rett og slett ljuger.

Det pyntes på virkeligheten for egen vinning skyld, og har en bevisst hensikt med det man sier eller gjør. Målet er å oppnå en fordel for seg selv, på bekostning av en annen part. Dette er ikke ondskap, men egoisme. Manipulatoren er kun opptatt av det man selv har behov for, selv på bekostning av sine egne barn. Barn blir ofte en salderingspost i manipulatorens prosjekt for å oppnå egne fordeler.

Den som blir manipulert er ofte ikke klar over at vedkommende blir brukt. Det er vanskelig å avsløre manipulasjon fordi man gjør alt for ikke å bli avslørt. Konfrontasjon fører kun til endring av strategier. Så lenge det finnes naive mennesker som lar seg manipulere, så fortsetter manipulatoren sitt spill.

Manipulatoren kan også styre fokus bort fra sine egne svakheter ved å blåse opp en annen persons feil eller mangler. Den andre part kan da bli så opptatt av å forvare seg og forklare de forhold manipulatoren hevder at vedkommende ikke får fram sin versjon av historien. Dette kalles avledningsmanøver, og er en bevisst strategi for å skjule egne svakheter.

Inntil man har blitt bevisst på fenomenet manipulasjon vil man nærmest virke som et trekkpapir og man får manipulatorer rundt seg. Når man har avslørt fenomenet manipulasjon kan man begynne å gjøre seg immun mot manipulasjonen.

Håndtering av manipulasjon

I boken ”Manipulasjon – forståelse og håndtering” beskriver Nordhelle noen strategier for håndtering av manipulasjon. Her er det gode tips å ta med seg.

Nordhelle er også opptatt av fagfolkene, som for eksempel sakkyndige og dommere sjelden får tilbakemelding på at de har blitt manipulert, og at fagprofesjonene derfor må bli mer bevisst på fenomenet manipulasjon, som foreløpig ikke inngår i noen av profesjonsutdanningene. Nordhelle har satt fokus på dette i en artikkel i augustnummeret at Tidsskrift for Norsk Psykologforening, og til våren vil hun holde kurs for dommerforeningen om manipulasjon.

Dette er et av de beste medlemsmøter vi har gjennomført i regi av F2F noen gang. Når vurderinger om temamøtene skal føres videre på nyåret skal gjøres, også med tanke på hvilke temaer som interesserer våre medlemmer, så er dette en god indikator.

Vi håper de over førti deltagerne på Rica Victoria Hotell denne høstkvelden hadde et like godt utbytte som arrangørene hadde.

Grethe Nordhelles innledning om manipulasjon er tilgjengelig som lydfil her: http://www.youtube.com/user/foreningen2foreldre

• Sosiale spørsmål