Barn i Norge blir kjent med Nanah fra Sierra Leone

Barn i Norge blir kjent med Nanah fra Sierra Leone

Tusenvis av barn i norske barnehager og skoler blir i høst kjent med Nanah (4) fra Sierra Leone gjennom FORUT Barneaksjonen «Nanah og løvefjellet». Klaus Sonstad har skrevet fengende, ny barnemusikk inspirert av sitt møte med Nanah og vennene hennes.

Barneaksjonen lages av den norske bistandsorganisasjonen FORUT og er et pedagogisk opplegg for barnehager, barneskoler og SFO. Aksjonen er Norges største av sitt slag med over 1300 deltakende enheter spredt over hele landet hvert år. Den pedagogiske menyen består av filmer, musikk, plakater, fortellinger og aktiviteter der barna lærer om og gjør noe for barn i andre land.

– Vi fokuserer på at barn har ressurser, evner og muligheter, ikke på nød og elendighet. For mange barn i Norge er Barneaksjonen det første møtet med barns hverdag i et utviklingsland. I år handler aksjonen om fireåringen Nanah fra Sierra Leone og er vi veldig glade og stole over å ha fått med Klaus Sonstad og Åsmund Flaten som musikere, sier Kirsten Bjerkestrand Tschudi fra FORUT.

Ny barnemusikk av Klaus Sonstad

Programleder, komiker og artist Klaus Sonstad besøkte i april Sierra Leone sammen med musiker Åsmund Flaten. Gjennom sitt møte med Nanah og livet hennes har de skrevet ny musikk for FORUT. Sangene gir morsomme og rytmiske innblikk i livet i landsbyen Kareneh. Besøket resulterte også i flere korte filmer der barn i Norge kan bli med på deres besøk i landsbyen, og det er ikke tvil om at de to ble populære blant både barn og voksne.

– Jeg er utrolig glad for at FORUT ga meg sjansen til å oppleve vakre Sierra Leone og bli kjent med herlige Nanah og de andre innbyggerne i landsbyen der hun bor. Kontrasten til Norge er stor, men folk er folk hvor enn man ferdes – og musikk forener oss på en unik måte. Det var særdeles inspirerende å oppleve hvordan vi fikk kontakt med hverandre gjennom det universelle språket til sang og dans, sier Klaus Sonstad.

Et land med stor fattigdom

Sierra Leone er et av verdens fattigste land og var inntil 2002 rammet av en blodig borgerkrig. Livet på landsbygda er hardt og mange lever i ekstrem fattigdom. I «Nanah og løvefjellet» presenteres landet, hverdagsliv, kultur og tradisjoner.

Som deltagere i Barneaksjonen får barn i Norge bli med på alt hverdagen til Nanah byr på av rutiner, skoledag, måltider, latter og lek med venner i landsbyen Kareneh. De får være med på landsbyfest og se hvordan landet feirer nasjonaldagen sin. Sentralt i materiellet er den spennende fortellingen om hvordan Sierra Leone, som betyr løvefjellet, fikk navnet sitt.

– Nanah og de andre barna i Kareneh har en hverdag som på mange områder skiller seg ganske så mye fra den norske barn er vant med. De lever uten innlagt strøm og vann, har verken tv-spill eller smart-telefoner og går på skolen når de er fire år! Samtidig er fritid med lek og leven like viktig for barna der som her – og fantasien setter ingen grenser for hva man kan gjøre selv om man ikke er rik på penger, sier Sonstad.

FNs barnekonvensjon 30 år

Barneaksjonen bygger på FNs konvensjon for barns rettigheter (barnekonvensjonen) som markerer 30 år i 2019. Dette markeres også i «Nanah og løvefjellet» med konkrete aktiviteter for å snakke med små barn om barns rettigheter.

Hvert år engasjerer Barneaksjonen tusenvis både store og små i norske barnehager og skoler. Nå håper Klaus Sonstad at den nye musikken om den sjarmerende fireåringen fra Afrika også blir godt mottatt.

– Møtet med Nanah og Sierra Leone gjorde inntrykk og satte spor. Nå håper jeg at norske barn – og voksne – vil la seg fenge av sangene som Åsmund Flaten og jeg har skrevet om henne, landet og hverdagen deres.

Musikken er tilgjengelig på alle digitale plattformer og er inkludert i materiellet på CD. Les mer om «Nanah og løvefjellet».

FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som jobber med sosial mobilisering og bekjempelse av fattigdom i Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone, Malawi og Zambia. Virksomheten er delt inn i tre programområder: Kvinner og likestilling, barnerettigheter og rus som utviklingshinder. Prosjektene er finansiert av langsiktige rammeavtaler med Norad, FORUT-faddere og gjennom FORUTs aksjoner i norske barnehager og skoler.

FORUT er eid av de norske freds- og edruskapsorganisasjonene IOGT, Juvente og Juba, og er medlem av Innsamlingskontrollen.