Vårens treningsnyheter

Ett av Friskis&Svettis sine nye treninger er Sports Athletics, inspirert av sportens sirkeltrening hvor du trener spenst og hurtighet med enkle redskaper.

Fiskis&Svettis kan i 2017 presentere fire treningstrenser og seks treningsnyheter.
Tina Uppfeldt, treningsutvikler på Friskis&Svettis Riks har listet opp de fire store strendene innen trening.

- Jeg og mine treningsutviklingskolleger prøver å finne og teste så mange ulike innganger til trening vi bare kan. Vi leser forskningsrapporter og ser på statistikker, dessuten har vi utvidet vår horisont og besøkt både i Los Angeles og verdens største treningsmesse i Tyskland. Alt dette ligger til grunn i vår trend spotting, sier Tina Uppfeldt.

Fire hovedtrender innen trening

1. Tøffere trening. Den som er aktiv med sin trening vil ha ENDA mer og tøffere trening.

2. Holdbar trening. Vi vil være sterke og friske hele livet og trening som fokuserer på langsiktig helse er økende.

3. Trening innenfor en nisje. «Nerdig» og spesifikk trening vokser, vi vil vite at det fungerer og utforsker nye nisjer.

4. Opplevelsessterk trening. Vi vil bryte hverdagsfølelsen, treningen skal gi oss en opplevelse utenom det vanlige.

- Friskis&Svettis sine fire hovedtrender danner grunnlaget for utviklingen av seks nye treninger som Friskis&Svettis foreninger kan legge til i sitt tilbud i løpet av 2017.

- Vi vil gi deg som er i gang med trening et utfordring uten å miste vår grunnleggende Idè, at treningen skal bygge deg opp, ikke bryte deg ned. Vi gir deg som vil fordype deg i styrkeutvikling og bevegelighvet to ulike kettelbellt treninger og for deg som har kommet for flyt og opplevelsen har vi treningen FlowRide sier Tina Uppfeldt.

• FlowRide - Funksjonell trening for hele kroppen med følelse av flyt og kraft. Sømløse vekslinger og kontraster i både musikk og bevegelse. En leken trening
  • Sports Athletics - Trener kondisjon, spenst og hurtighet med enkle redskap og masse energi. Det er en sportslig trening for deg som vil videreutvikles i din øvrige trening eller idrett
  • IW Spurt - Indoor Walking er kondisjonstrening på crosstrainers. Her blandes distanseoppleggets behagelige driv med intervallgruppeoppleggetes mer utfordrende følelse
  • Cirkelgym Go - To sirkler, men med tunge styrkeøvelser i maskin og en med kondisjonsøvelser i høyt tempo uten redskap. Teamene pepper hverandre til maks
  • Kettlebell Strong - Fokus på tung styrketrening, stabiliserende, utholdende og asymetriske momenter
  • Kettlebell Move - Trene bevegelighet på en ny måte. Bruker kttelbellen med flyt og følelse. Trener fleksibilitet og stabilitet
  • Samtlige nye gruppetreningsformer er Limited Editions timer, det betyr at de finnes i hele 2017 for deretter å bli tatt ut av Friskis&Svettis tilbudet.

• Livsstil, mote, fritid

Friskis&Svettis er en ideel organisasjon som består av totalt 157 ideelle idrettsforeninger i Europa som er tilknyttet Friskis&Svettis Riks i Sverige.

I tillegg til å være en del av Friskis&Svettis Riks er Friskis&Svettis Norge tilsluttet Norges Idrettsforbund som en egen seksjon i Norges Fleridrettsforbund og har i dag 43 foreninger og nesten 20.000 medlemmer.

Hver enkelt Friskis&Svettis forening er en selvstendig enhet, med egne lover, regnskap m.m., alt organisert og drevet i tråd med lover, regler og prinsipper for idrettslag. Høyeste bestemmende instans er årsmøtet, der alle medlemmer har møte– og stemmerett. Noen større foreninger har egne ansatte, men i flertallet av de norske foreningene er det arbeidende styrer som administrerer den daglige driften.

Treningstilbudet varierer fra forening til forening grunnet ulike forutsetninger. Felles er at alle ledere og instruktører er utdannet og diplomert/lisensiert via Friskis&Svettis Riks eller Friskis&Svettis Norge. Utdanningene er grunnleggende for å holde verdier, kompetanse og kultur levende.

En forutsetning for at medlemsdemokratiet skal fungere er at alle medlemmer har mulighet til å påvirke virksomheten og utviklingen i sin forening. Hvert år inviteres medlemmene i Friskis&Svettis til årsmøte av sin forening. På hvert årsmøte velges det styre ut som medlemmene vil skal lede foreningens arbeid i løpet av året.

Ida Westgaard

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig 911 33 690