”Instax er kameraet den yngre generasjonen vil ha"

”Instax er kameraet den yngre generasjonen vil ha"

Det var etter at fotobutikken Elite Foto Borg i Sarpsborg under lang tid hadde sett at kamerasalget stadig gikk ned, at de for to år siden begynte å selge det internasjonalt vellykkede direktebilde-kameraet instax. Butikksjef Markus Nedrelid har ikke angret en eneste dag.
– Vi har doblet vårt kamerasalg etter at vi begynte å selge instax. Den yngre generasjonen har hittils trodd at de ikke trenger et kamera, og dette er det første kameraet de vil ha. Og de er entusiastiske.

Markus og hans kolleger bruker nå en stor del av butikklokalet til å vise frem sitt instax-utvalg, i tillegg til tilbehør som rammer, filmer, album og vesker. Men som med alt annet kan man ikke bare sette kameraet på hyllen, og tro at det selger seg selv. – Det handler om å vise og fortelle om mulighetene med kameraet. At det er lett å bruke, og at man får resultatene rett i hånden.

I fjor vår ble det i tillegg satt igang en stor kampanje i butikken, der de ansatte hadde på seg instax-trøyer og oppmuntret kundene til å delta i en fotokonkurranse. Ellers skjer den største delen av markedsføringen utenfor butikken, gjennom Elite Fotos aktiviteter i sosiale medier som Instagram, Facebook og Pinterest m.m.

Den yngre generasjonen er en stor målgruppe, og ofte kommer tenåringene inn i butikken med mødrene sine på slep, og peker på hyllene der instax-utvalget står. – Med det tempoet som eksisterer i samfunnet i dag, der man forventer seg at alt skal skje på en gang, er instax helt rett. Bildet kommer med en gang, du trenger ikke vente. Markus sammenligner atferden med å ta et bilde med mobilen og legge ut det på sosiale medier i realtid, for å dokumentere sitt daglige liv. Med instax skjer det også i realtid, men i virkeligheten.

Og det er ikke bare ungdommen som vil ha et direktebilde-kamera. – En stor målgruppe er småbarnsmødre som tar mange øyeblikksbilder, kanskje på ungenes herlige frokostkaos, for kanskje å sette opp bildet på kjøleskapet etterpå. En dag kom en 95 år gammel dame inn i butikken. Hennes barnebarn hadde sett kameraet på Facebook og tipset henne om det. – Hun kjøpte det, takket så mye, og returnerte glad og fornøyd hjem til aldershjemmet.

INSTAX
- Direktebilde-kamera som kommer i flere modeller og bildeformat.
- Polariod utviklet direktebilde-teknikken på 70-tallet, og når selskapet gikk konkurs kjøpte Fujifilm patenten og døpte produktet til instax.
- Produktet ble relansert i Asia for et par år siden og ble raskt et "must-have” hos alle bevisste ungdommer, familier og hipsters.
- De to siste årene har 11 millioner instax-kameraer blitt solgt globalt.
- instax er for mange i den yngre generasjonen den første kontakten og interessevekker for bilder på fotopapir, kamera og fotokopi i ett.
- Bildene er unike, kommer kun i ett original, unikt for vår samtid der alt kan mangedobles og bearbeides, altså dokumentarisk fotografering på sitt beste.

ELITE FOTO BORG
Adresse : Klokkergårdveien 31 i Sarpsborg
Kuriosa: Tradisjonell fotobutikk som åpnet for 20 år siden når kjøpesenteret Amfi Borg ble bygget. I tillegg til kameraer og fremkallingstjenester satser butikken stort også på tilbehør som rammer og album. Begynte selge instax 2014.