Elite Fotos Terje Wigum Gjersvold,  IT- og e-handelsansvarlig, Kristine Lindstrøm, markedskoordinator og ansvarlig for bildeprodukter samt Per Johan Waag, kjedeleder og ansvarlig for det som skjer i butikkene samt markedsføring og konsept.
Elite Fotos Terje Wigum Gjersvold, IT- og e-handelsansvarlig, Kristine Lindstrøm, markedskoordinator og ansvarlig for bildeprodukter samt Per Johan Waag, kjedeleder og ansvarlig for det som skjer i butikkene samt markedsføring og konsept.

​”Kundene takker butikkene for at de er her"

Elite Foto AS er Norges største og eneste landsdekkende fotokjede.
At vi som medlemsbasert kjede, sammen med medlemmmene finner en form å drive på som gjør at vi skaper vekst og eksistensgrunnlag er avgjørende. Samtidig fokuserer vi sterkt på at alle butikker drives av fotografer og fotoentusiaster som kan dele kunnskap med kundene og produsere bildeprodukter i høy kvalitet på ekte fotopapir. Våre medlemmer opplever ofte at kundene takker for at butikkene er her, sier Per Johan Waag, kjedeleder og ansvarlig for det som skjer i butikkene samt markedsføring og konsept.

Elite Foto AS har tidligere vært generalist med egen import av et bredt varespekter, eget lager, salgskontor, egeneide butikker og en stor organisasjon. På denne tiden var antall butikker noe større og produktfordelingen hellet mer mot hardware.
– Mange av butikkene var store på salg av kamera og tilbehør, men siden da har kameramarkedet falt med nesten 90%. Det har endret kjeden i stor grad. I dag er de fleste av butikkene lokalisert på kjøpesentre, de har en høyere andel impulskjøp, og bilder har fått en større plass både i andel av omsetningen og i eksponering i butikkene. Vi skal fortsatt selge kameraer til våre bildekunder, men spisser både sortiment og fokus i forhold til markedet, sier Per Johan.

Den medlemsbaserte kjeden har et bredt samarbeid med Fujifilm på mange områder.
– Vårt hovedfokus er bildeprodukter på ekte fotopapir med rask levering fra både nett, app og kiosk i butikk. Fujifilm leverer alt fra produksjonsutstyr, papir og kjemi til bestillingsløsninger. Vi satser også stort på bildeprodukter produsert av Fujifilm og hele Instax-universet. Vi opplever Fujifilms fokus på kvalitet i alle ledd som helt avgjørende for vårt samarbeid i dag.

De siste årene har Per Johan og hans kollegaer sett at den sterkeste trenden på fotomarkedet er behovet for et stort kundegrunnlag, felles strategisk markedsføring og en felles motor for ordreinngang. Mer enn halvparten av kundene ønsker informasjon, inspirasjon og mulighetene til å bestille på nett og hente i butikk.
– Bestillinger på nett øker kraftig og av den omsetningen som kommer inn via nett går en veldig høy andel til lokal produksjon og henting etter noen minutter. Det skiller oss fra våre konkurrenter.

Elite Foto AS er inne i en omfattende endringsfase der de revitaliserer konseptet og gjør seg mer synlige.
– Jeg opplever at Elite Foto alltid har stått for kvalitet og fagkunnskap. Kjernen er den samme, men vi skal bruke mer krefter på å vise det frem til kundene. Det skal være enkelt å handle hos oss, vi skal levere raskt og med høy kvalitet. Mye av vår innovasjon kommer fra våre medlemmer og kunder. Det vil prege vår utvikling videre. Vi tror sterkt på at en oppdatert butikkopplevelse, personlig service og høy kvalitet har en viktig plass i et marked som blir digitalisert. Samspillet mellom nett og butikk er viktig og det vil vi forsterke fremover.

Per Johan og hans
kollegaer ser en lys fremtid for Elite Foto AS butikker.
– Som medlem hos oss kan man konsentrere seg om kundene. Frittstående butikker har en utfordring fordi man må være god på veldig mye for å opprettholde grunnlaget for drift, og det blir vanskelig å være lønnsom alene.  Franchise som driftsform vil fortsatt være foretrukket og vi har en åpen dør for frittstående butikker som ønsker å være en del av noe større. Vi har kapasitet til flere butikker.

ELITE FOTO AS

• Elite Foto AS ble etablert i 1985 og er Norges største og eneste landsdekkende fotokjede.
  • Visjonen er at “Elite Foto skal gjøre det enkelt for flest mulig å ta vare på livets viktige øyeblikk.”
  • Den medlemsbaserte kjeden har 43 butikker fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord, alle utstyrt med et fotolab.
  • På hovedkontoretarbeider Kristine Lindstrøm, markedskoordinator og ansvarlig for bildeprodukter, Terje Wigum Gjersvold, IT- og e-handelsansvarlig, Birger Steen Ottesen, daglig leder, med hovedansvar for administrasjon og leverandører og Per Johan Waag, kjedeleder og ansvarlig for det som skjer i butikkene samt markedsføring og konsept.