Hvorfor driter fuglene på MIN bil?

Sommertid kan forbindes med late dager, sene kvelder, solfylte strender, ren bil og… fugleskitt på panseret! Er det ikke underlig hvordan det kan virke som fuglene leter opp din nyvaskede bil for å gjøre sitt fornødne? Det kan neppe være tilfeldig?

Vi tok en prat med Bjørn-Aage Bredal som er markedssjef hos nettbutikken Garasjetid.no, og spurte om det er tilfeldig eller om det er noen sammenheng med nyvasket bil og hvor fuglene gjør sitt fornødende. Det finnes faktisk mer eller mindre seriøse undersøkelser på nettopp dette, sier Bredal. Det er også gjørt undersøkelser på hvilken farge fuglene oftest driter på? Det britiske firmaet Autoglym stilte seg dette spørsmålet for noen år siden. Og resultatene viset at det faktisk kan faktisk virke som fugler oftere slipper sitt fornødende på noen farger fremfor andre. Studien er utført på mer enn 1000 biler i fem engelske byer, og viser at røde biler er den fargen fuglene liker best som toalett. Hele 18% av fuglene valgte fargen rød.

Et annet interessant aspekt er at det kan virke som om fuglene sikter seg inn mot rene, glinsende biler. Det er forskjellige teorier på hvorfor det er slik, men det utpeker seg faktisk så tydelig at det neppe kan være noen tilfeldighet. Noen mener at fugler føler seg truet av sterke farger (derav rød mest utsatt) og blinkende flater (derav blanke biler).

Nå kan man raskt gjøre beslutningen at man er trygg dersom man lar være å vaske bilen, men de fleste av oss forstår at det er en dårlig løsning. Den beste løsningen er faktisk å vaske bilen ofte, og bruke hurtigvoks. Dersom du har god beskyttelse, vil ikke fugleskitt og insektrester klare å feste seg så hardt, og faren for permanent skade er mindre.

Fugleskitt kan virkelig skade lakken på bilen permanent. Ikke skitten i seg selv, men varme/ kulde i lakken. Lakk og karosseri på bilen utvider og trekker seg sammen i takt med temperaturen. En bil som står i solsteika får en enormt varm overflate. Spesielt mørke biler.

Fugleskitt består ofte av en mørk kjerne, med lys/hvit rand rundt. Dette gjør at varmen påvirker lakken forskjellig der fugleskitten ligger. Dermen vil lakken krakkelere (nesten usynlig) der hvor fugleskitten ligger. På denne måten vil syrene i fugleskitten trekke inn i lakken og ødeleggelsen starter. Derfor er det så viktig å fjerne fugleskitt så raskt som mulig.

Slik fjerner du fugleskitt raskt

På en varm sommerdag tørker fugleskitten raskt inn i lakken. Dessuten inneholder fugleskitt rester av sand, skall og andre harde materialer, slik at det ikke bare er å tørke den av. Da er faren for å ripe opp lakken stor.

Ta en klut, et håndkle eller tilsvarende, og dynk det skikkelig med vann. Legg dette der fugleskitten er og la dette løse opp og bløtgjøre skitten i noen minutter. Deretter “løfter” du opp fugleskitten forsiktig.

Dersom du har en høyalkalisk såpe tilgjengelig (Insektfjerner som f.eks. Sonax Insect Star) er det smart å bruke denne nå. Den har nemlig en viktigere funksjon enn selve vaske-effekten. Høyalkaliske produkter motvirker den sure effekten (syre) fugleskitten har. Det nøytraliserer rett og slett syren. Det betyr at du stanser etsevirkningen i fugleskitten umiddelbart og hindrer alvorligere lakkskader.

Bruk mikrofiber - ikke papir. Fristelsen til å bruke papir fra bensinstasjonen, eller papirtørkehåndkleet du har liggende i bilen er selvsagt tilstede. ikke gjør det. papir er svært hardt mot lakkerte flater og vil skape mikroriper, slik at overflaten blir matt der du bruker det.

Ha alltid noen mikrofiberkluter liggende i bilen, sammen med en insektspray. Da er du sikker mot å ta godt vare på lakken om bilen din blir “angrepet”

det beste tipset for å unngå fugleskitt på bilen, er å ikke parkere under trær. Da parkerer du bokstavelig talt under toalettet til fuglene.

Ha en god sommer!

• Jordbruk, landbruk, fiskeri

• hvordan vaske bil
  • 30 tips til bilvask
  • hvordan få blank bil
  • hvilke biler driter fuglene på

Garasjetid.no er Norges neste store nettbutikk innen vertikalen biltilbehør. Etter lang tids planlegging er nå tiden klar for en ny tid innen vår bransje i Norge. Vi vil jobbe for å være best i klassen, ikke nødvendigvis størst, men den beste aktøren på alle måter. Vi er her for å gjøre din handel litt enklere.

Bjørn-Aage Bredal

Pressekontakt Salgs- og markedssjef Salg og marked 48386661