Garmin Edge® 530 og Edge 830 – GPS-sykkelcomputere med dynamisk ytelsesovervåking, avanserte kart- og sikkerhetsfunksjoner

Garmin presenterer Edge 530 og Edge 830 ­– to nye GPS-sykkelcomputere som kombinerer dynamiske ytelsesovervåkingsdata med avanserte kart og sikkerhetsfunksjoner1. Enhetene er designet for bruk i alle typer terreng og er preprogrammerte med nye TrailForks-data. Med MTB-dynamikk registreres antall hopp, distanse for hoppene og tid i luften, som gjør det morsommere å sykle. Edge 530 leveres med en 2,6 tommers knappestyrt høyoppløst fargeskjerm. Edge 830 med en rask og responsiv fargeberøringsskjerm som fungerer uansett vær, med eller uten sykkelhansker.

– De nye og oppdaterte funksjonene gir syklisten verdifull informasjon, fra avanserte sykkeldata til sikkerhet- og sporingsfunksjonalitet, forteller Dan Bartel hos Garmin.
– Edge 530 og 830 passer like godt til elitesyklisten som til mosjonisten. For landeveissykling, terrengsykling eller for pendling til og fra arbeid – de nye Edge computerne er perfekte for syklisten.

Under sykkelturen lagrer Edge 530 og Edge 830 vitale sykkeldata for å beregne dynamisk ytelsesovervåking som viser informasjon som for eksempel VO2 maks kondisjonsberegning, restitusjonstid, treningsbalanse, ernæring, hydrering med mer. En ny ClimbPro-funksjon viser automatisk gjenstående stigning og stigningsgrad for hver sti eller vei man sykler på, slik at man kan tilpasse bruken av krefter for resten av turen. De nye sykkelcomputerne leveres også med en ny varme- og høydeakklimatiseringsfunksjon2, som gir beskjed når det er på tide å drikke under sykkelturen. Etter turen vises de fire siste ukenes sykkelturer oppdelt i nivåer for lave anaerobe verdier, høye anaerobe verdier og anaerobe prestasjoner for å balansere treningen og for å vise hvor man behøver å legge ytteligere fokus. Ved tilkobling mot kompatible sensorer beregner Edge 530 og 830 syklistens kapasitetskurve og sammenligner med foregående uker og måneder. For den som følger en treningsplan kan dette synkroniseres automatisk til Edge-computeren fra Garmin Connect og TrainingPeaks.

Edge 530 og Edge 830 leveres preprogrammert med Garmin Cycle Map, med turn-by-turn-navigasjon og varsler for skarpe svinger på veien som kommer. Edge 830 gir også mulighet til å planlegge nye turer direkte på computeren, eller å se forslag til ruter etter popularitet og vanskelighetsgrad. Både Edge 530 og Edge 830 beregner ruter dobbelt så raskt som tidligere modeller.

De nye Edge modellene er perfekte følgesvenner på neste terrengsykkeltur. Sykkelcomputerne er preprogrammerte med data fra TrailForks, inklusive detaljerte sykkelkart med ruter, og rating for de ulike rutene, i mer enn 80 land. Man ser ruten direkte på Edge-enheten og kan velge det sporet som passer best ut fra vanskelighetsgrad. Ute i sporet viser Forksight-modus automatisk veiskiller og viser alternative ruteforslag. Under turen registrerer Edge 530 og Edge 830 alle episke detaljer og ved hjelp av MTB-dynamikk registreres antall hopp, distanse for hoppene og tid i luften. Grit-funksjon angir vanskelighetsgrad på turen ved hjelp av GPS, høyde og akselerometerdata. Flow-funksjon sporer jevnheten i syklingen i nedoverbakken og viser en poengskala.

Uansett om man pendler til jobben eller sykler sammen med venner, gir innebygde sikkerhets- og sporingsfunksjoner på Edge 530 og Edge 830 ekstra sikkerhet når man er på sykkeltur. Gruppemeldinger og sporing gir mulighet for å varsle sykkelvenner underveis, om det oppstår uhell kan nødkontakter automatisk motta posisjon.

Edge 530 og Edge 830 er kompatible med Varia™-serien. RTL511 sykkelradar og UT800 sykkellys hjelper syklisten å være synlig for andre og at syklisten selv ser trafikken bakover. Den nye sykkelalarmen med PIN-kode gir mulighet til å få en alarm tilsendt til kompatibel smarttelefon om sykkelen flyttes når man har satt sykkelen fra seg.

Edge computerne kan også tilpasses med gratis apper, widgets og datafelter fra Garmin Connect IQ-butikken. AccuWeather MinuteCast-appen viser værvarsler, Yelp-appen viser nærliggende caféer eller sykkelbutikker. Planlegger man turene på forhånd kan Strava Summit, Komoot eller Wikiloc appene være gode alternativer hvor favorittruter kan lastes direkte over i Edge-computeren.

Edge 530 og Edge 830 leveres med opptil 20 timers batterilevetid og er på lager i løpet av kort tid.
Ønskes mer informasjon, les mer på www.garmin.no

1 Tilkoblet en kompatibel smarttelefon, les mer på Garmin.com/ble. For informasjon om krav og begrensinger av sikkerhet- og sporingsfunksjoner, les mer på Garmin.com/en-US/legal/idtermsofuse

2 Tilkoblet med kompatible sensorer