Garmin GPSMAP x3 med bedre skjermoppløsning og flere premiumfunksjoner enn noensinne tidligere

Garmin lanserer GPSMAP® 723, GPSMAP 923 og GPSMAP 1223-serien – neste generasjon kartplottere og kombinasjonsenheter i et slankt, strømlinjeformet design med forbedrede skjermer og et stort utvalg av funksjoner som sømløst kan integreres i Garmins marinesystem. Den nye GPSMAP x3-serien leveres med og uten ekkolodd.

”Den nye GPSMAP x3-serien bygger videre på GPSMAP-serien og vi er stolte av å ha videreutviklet funksjonaliteten og designet til våre velkjente og allsidige kartplottere,” forteller Dan Bartel hos Garmin.
”I tillegg til vesentlig forbedret skjermoppløsning leveres GPSMAP x3-serien med nesten dobbel prossessorkraft om man sammenligner med enheter fra tidligere generasjoner1. Man kan med dette utnytte båtens nettverk på en ny måte.”

Slank og stilig

GPSMAP x3-serien leveres med et slankt design med en kant-til-kant-skjerm som er utviklet for å passe til ulike type instrumentbord. Plotterne kan monteres på bøyle, flushmonteres eller bakmonteres slik at plotteren går plant med dashbordet. For å være skarpere og tydelig avleses i sollys leveres GPSMAP 1223 og 923 med høyoppløselige IPS-berøringsskjermer (in-plane switching) som gir konstante og riktige farger som kan sees fra ulike synsvinkler, selv med polariserte solbriller. I tillegg leveres skjermene med mer en 50%, respektive 60%, flere piksler i skjermen på GPSMAP 923 og 723 om man sammenligner med tidligere modeller. For eksisterende Garmin-kunder2 som ønsker å oppgradere til den nye GPSMAP x3-serien leveres et retrofit-kit som gjør installasjon enkel.

Premium prossessorkraft

GPSMAP x3 leveres med nesten dobbel prossessorkraft sammenlignet med tidligere generasjon1, noe som gir en stor fordel for bruk av ulike sensorer ombord. Dette gir forbedret brukeropplevelse i nettverk med ekkolodd, radar, kameraer og for bruk av video og digital svitsjing. Disse systemene er raske og responsive med en 10Hz-motaker for GNSS (GPS, GLONASS og Galileo) for nøyaktig posisjonering og følsom fart- og kurs over grunn-data (Course Over Ground). Den økte prossessorkraften gir også Garmins raskeste sjøkartoppdatering noensinne, som nesten er helt uten forsinkelse selv om farten økes.

Innebygd ekkolodd og overlegen sjøkartsdekning

Multifunksjonsdisplayene med innebygd ekkolodd (xsv-serien) leveres med innebygd støtte for 1kW tradisjonelt CHIRP-ekkolodd, som gir en ekstraordinær målseparasjon. Disse nye kombinasjonsenhetene støtter Ultra High-Definition SideVü og ClearVü skanningsekkolodd med Garmins nye fargepaletter i sterke farger og høy kontrast, som gjør det enklere å se fisk og bunnstruktur. xsv-modellene støtter også Garmin Panoptix all-seeing ekkolodd, inklusive Panoptix LiveScopesom viser ekkoloddsdata i sanntid. Svingere selges separat.

Med Garmins ekslusive sjøkart, BlueChart® g3 og BlueChart g3 Vision med integrerte data fra Navionics®, og Auto Guidance3 teknologi navigerer man enkelt og trygt. Garmins sjøkart gir en overlegen detaljerikdom og evne til å utnytte sammensatte data fra både Garmin og Navionics som veileder navigasjonen, viser dybdekonturer, informasjon om tidevann og strømmer i tillegg til detaljert informasjon om havner og marinaer. Ved å velge BlueChart g3 Vision kan man få detaljerte sjøkartsdata, inklusive flyfoto, satellittbilder og 3D-visning over og under vann. En nyhet for 2021 – Relief Shading – er at man nå kan få avanserte sjøkartsdata som viser høyoppløselige, skyggelagte kartdata av havbunnen i enkelte områder via ActiveCaptain App. Disse sjøkartsdataene er tilgjengelige for områder rundt Storbritannia, Irland, Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Norge.

Sømløs tilkobling og integrasjon

Som alle andre GPSMAP-enheter leveres GPSMAP x3-serien med full nettverkskapasitet for Garmins marine nettverk og støtte for NMEA® 2000. Dette gjør det enkelt å bygge opp en brukertilpasset elektronisk løsning som passer for båten, inklusive ekkolodd, radar, autopilot, instrument, kameraer og mer. J1939 og NMEA® 2000 motortilkobling gir enkel integrasjon med motorer, inklusive Yamaha-motorer og Garmins ekslusive OneHelm™ tilkoblingsfunksjon for tredjepartsenheter som EmpirBus™ digital svitsjing. Integrasjon via OneHelm forenkler kontroll og tilpasning av båtens viktigste systemer til en sentralenhet – nemlig Garmins kartplotter.

Takket være innebygd Wi-Fi er det enkelt å utnytte merverdien som finnes i den kostnadsfrie alt-i-ett-appen Garmin ActiveCaptain® hvor man får tilgang til funksjonene OneChart, Quickdraw, informasjon i ActiveCaptain Community og mye mer. ActiveCaptain viser også smartvarsler4 rett på plotterskjermen, gir mulighet for trådløse programvareoppdateringer, mulighet for å planlegge turen, også om man ikke er ombord i båten og mye mer. Man kan også sammenkoble andre kompatible Garmin enheter som den maritime GPS-smartklokken quatix®, gWind Wireless 2-giver, GNX Wind marineinstrument og trådløse fjernkontroller for GPSMAP x3-serien med integrert støtte for ANT i enhetene. SailAssist-funksjonene, som gir fordelaktig informasjon og veiledning for seileren, er også funksjoner som vil være nyttige.

Den nye GPSMAP 723, 923 og 1223-serien vil være tilgjengelig på lager fra slutten av November, og leveres med 7-, 9- og 12-tommers skjermer. Modellene som leveres med innebygde ekkolodd (xsv-serien) selges til veiledene utsalgspris på kr 13.699,- til 35.499,-

Modellene uten ekkolodd selges til veiledende utsalgspris fra kr. 11.399,- til 33.199,-

1 Kun for GPSMAP 9x3 og 7x3-modeller

2 Retrofit-kit er kompatibelt med modeller fra tidligere generasjoner. Les mer om kompatibilitet på garmin.com/marine

3 Auto Guidance er kun beregnet for planlegging og erstatter ikke sikker navigasjon.

4 Når sammenkoblet med kompatibel smarttelefon