Garmin® meddeler at en av gründerne og Chairman Emeritus Gary Burrell har gått bort

En innovatør, entreprenør og bedriftsleder, som vil bli husket for utviklingen av Garmin - fra et nyopprettet foretak til en verdensledende GPS-leverandør

Garmin meddeler idag at Gary Burrell, flyver og medgründer av Garmin Ltd. gikk bort den 12 juni 2019, 81 år gammel. Mr. Burrell gikk av med pensjon i 2002, men fortsatte å være aktiv som styremedlem frem til i 2004 da han ble navngitt som Chairman Emeritus.

Mr. Burrell stiftet Garmin sammen med Dr. Min Kao i 1989, med visjonen om å utvikle produkter med den nye teknologien kjent som Global Position System, eller GPS. Tretti år senere har Garmin vokst fra å være en bedrift med en håndfull ingeniører til et verdensledende selskap, med mer enn 13 000 ansatte fordelt på 60 kontorer over hele verden. Av hans mange prestasjoner, var Gary mest stolt av å ha skapt nye arbeidsplasser.

– Gary Burrell har vært min venn, mentor og partner i mer enn 30 år, forteller Dr Min Kao.
– Hans visjon, vurderinger og engasjement for å betjene våre kunder har vært årsaken til vår bedriftsutvikling. Det har vært et privilegium og en velsignelse å kjenne denne fantastiske mannen. Jeg vet hans arv vil leve videre.

Burrell motiverte og inspirerte tusenvis av ansatte under sin lange karriere. En av disse er Cliff Pemble, som var en av Burrell’s først ansatte, nå direktør og konsernsjef hos Garmin.

– Mange vil minnes Gary som en av de største entreprenørene i vår tid, jeg vil minnes hans uvanlige måte å lede ett foretak, noe han selv kalte tjenerlederskap, forteller Cliff Pemble.
– Uansett om det handlet om å utvikle det beste produktet, eller hans egenskaper som leder, Gary tok alltid hensyn til andre før seg selv. Det har inspirert meg i mitt arbeid hos Garmin, men også påvirket meg positivt i min egen rolle som make og far. Jeg er evig takknemlig for Gary Burells rike og varige arv.

Før oppstarten av Garmin i 1989 hadde Burrell ledende posisjoner i selskaper med tilknytning innen både marine- og flyelektronikk. Noen av disse er Lawrance Electronics, King Radio Corporation og AlliedSignal. Han anses som en av de ledende innovatører av integrerte teknologiske løsninger for flyelektronikk, etter å ha utviklet den første fremgangsrike NAV/COMM i markedet for flyelektronikk.

Hos Garmin utvidet Gary sin visjon for integrasjon med produktfamilien GNS 430/530, som kombinerer GPS-teknologi med tradisjonelle flynavigasjon- og kommunikasjonssystemer og ett bevegelig fargekart. Gary fortsatte å utvikle G1000 cockpitsystemet som idag finnes i tusenvis av fly rundt om i hele verden, fra småfly til mellomstore jetfly. Gary ble uteksaminert innen elektroteknikk ved Wichita State University, og tok sin mastereksamen ved Rensselaer Polytechnic institute.