Stor interesse for Geno sin virksomhet, her fra venstre laboratorieingeniør Monica Eggan i Geno, Eivind Kvåle, Genos distributør i Kina, styreleder Jan Ole Mellby i Geno, Landbruks og matminister Jon Georg Dale og politisk sekr. Margrete Dysjaland

​Kina har godkjent Geno for eksport av storfesæd

NRF-oksesæd fra Geno SA er det første norske produktet som har fått sertifikat/lisens for eksport til Kina siden gjenåpningen av handelen mellom landene. Mandag 27. november besøkte Landbruks- og matminister Jon Georg Dale Store Ree for å overvåke første sending.

Prosessen med å få til ny eksport av NRF-sæd til Kina har gått over mange år. Oksesæd fra Geno SA er det første norske produktet som har vært gjennom den nye godkjenningsprosessen og fått sertifikat/lisens for eksport til Kina siden kontakten mellom Kina og Norge ble gjenopprettet, bekrefter Mattilsynet i Norge. Etter Nobelprisen i 2010 stoppet handel mellom Norge og Kina opp og det satte også en stopper for eksport av NRF-oksesæd. Det har vært lagt ned en stor innsats fra en rekke aktører for å få gjenåpnet mulighetene for eksport.

– I oktober fikk Landbruks- og matdepartementet melding om at Kina nå offisielt har godkjent Geno SA for eksport av storfesæd til Kina. Så har det vært diverse regler og papirer som har måttet på plass etter det før første sending av oksesæd nå igjen kan skje, uttaler Sverre Bjørnstad, administrerende direktør i Geno.

Mange gode hjelpere for NRF til Kina

– Vi ønsker å si tusen takk for stor utholdenhet og en langvarig jobb fra alle involverte, sier Sverre Bjørnstad. – Takken omfatter politisk ledelse og diplomati som over flere år aktivt har bidratt til og lagt til rette for gjenåpningen av Kina som marked. Administrasjon både i departementet, mattilsynet og veterinærinstituttet har evnet å snu seg rundt og bidra på rett tidspunkt. Geno sin distributør i Kina har vist utholdenhet, aldri har gitt opp og kontinuerlig vært en pådriver for å få dette til og bygget relasjoner med alle involverte, fortsetter han.

Geno eksporter NRF-oksesæd via datterselskapet Geno Global AS, som per i dag selger NRF-sæd til i over 30 ulike land i verden, sier Sverre Bjørnstad.– Vi skal likevel ikke gå helt av skaftet hva gjelder Kina. Det er et marked med hard konkurranse og ifølge Geno Global AS sin distributør i Kina har bøndene i Kina det vesentlig vanskeligere enn tidligere. Det er stor konkurranse med billig melkepulver som importeres til landet. Prisen som bøndene får for melk har falt med 20-30 prosent de siste par årene. – Men dette kan også være positivt for NRF, siden NRF-kua er effektiv og gir få utgifter og god nettoøkonomi og dermed også lavere kostnader for bonden, forteller Bjørnstad.

Verdens største matmarked etterspør norsk genmateriale

Før nyttår sendes 20 000 doser av NRF-oksene 11284 Skretting og 11229 Oksjale til Kina. Prognosen for forventet salg i Kina i 2018 er på over 100 000 doser. Kina vil da være ett av de største enkeltmarkedene for Geno. NRF-sæd eksporteres i dag til over 30 land.

Hvorfor etterspørres norsk genmateriale?

NRF-kua (Norsk Rødt Fe) er attraktiv for kineserne fordi det er ei produktiv ku som produserer både melk og kjøtt. Den har god helse og trenger derfor mindre antibiotika. God fruktbarhet og holdbarhet er også viktig. Kort sagt ei problemfri ku som produserer gode varer for forbruker og industri og skaper overskudd til bøndene.

Kina har et behov for økt produksjon av melk og har strenge krav til høy kvalitet. De spås å overta som verdens største marked for melk og melkeprodukter innen 2022. Kina har over 8 millioner melkekyr og produserer 38 millioner tonn melk. De har et forbruk på vel 40 millioner tonn per år, eller rundt 26 kg per person.

Problemfri, frisk og fruktbar NRF

NRF-kua har egenskapene Kina etterspør for å møte økt etterspørsel. Totalmarkedet for oksesæd i Kina er antatt å være på 25-30 millioner doser i året.

Kina har over 30 oksestasjoner som produserer sæd. I tillegg er alle de store leverandørene av storfegenetikk i verden til stede i markedet. – Selv om det potensielle markedet i Kina er svært stort, er det hard konkurranse om salget. Nå er Norge godkjent eksportør og vi er glade for at vi igjen kan starte opp arbeidet med å selge Norsk Rødt Fe i dette markedet, sier Sverre Bjørnstad i Geno.

Fungerer NRF-kua i Kina?

Det ble utført et feltforsøk med NRF i Kina som var ferdigstilt i 2011. Forsøkene ble utført i regi av China Agricultural University og Inner Mongolia Agricultural University. Disse dokumenterte blant annet at NRF hadde lite problemer med sykdom, veldig god fruktbarhet, lette kalvinger, god appetitt, sterke bein og som ved innkrysning med lokal holstein ga veldig gode produksjonsresultater i Kina.

Eksperter fra universiteter og institusjoner i Kina har også vært viktige støttespillere sammen med sentale og lokale «dairy associations». Uten samarbeidet med alle gårdene som deltok i feltforsøkene i de fem provinsene, hadde ikke forsøkene vært mulig å gjennomføre.

Her kan du lese om resultatene på feltforsøkene med NRF i Kina (engelsk)