Legende og NRF-okse 10177 Braut feirer 15-års bursdag på Agrisjå

Geno ønsker velkommen til stor bursdagsmarkering på Husdyrtunet på Agrisjå i Stjørdal fredag 25.8 kl 11! Der blir det både kake og sang når NRF-Oksen 10177 Braut feirer 15-årsdagen sin. Oksen har rundt 300 000 avkom nærmere 30 ulike land i verden og har omsatt for 21 millioner kroner.

Sammen med Braut deltar også NRF-oksen 10617 Skei som er 11 år gammel og har sin opprinnelse fra Leka i Nord-Trøndelag.

Bestekompisen 10617 Skei

10627 Skei er fra oppdretter Tone Rennemo og Per Helge Johansen fra Leka i Nord-Trøndelag. Han er født i 2006 og har fortsatt hele 14 i samla avlsverdi. Han var eliteokse i Norge fra oktober 2011 – juni 2014. Oppdretterene fikk Norturas pris for beste NRF-kjøttokse for okser født i 2006 under Geno sitt årsmøte i 2013.

10177 Braut har solgt for 21 millioner

10177 Braut, fra oppdretter Torbjørg og Ommun Braut, er en veldig spesiell okse for Geno. På mange måter er det denne oksen som symboliserer gjennombruddet i salg av NRF internasjonalt. Han er den eldste levende oksen Geno har hatt med en solid alder av 15 år. Han har fått eksportprisen hele 6 ganger, og er en meget populær okse internasjonalt.

Han er spesielt populær i Nederland, der han har fått tilnavnet «the legend».

Totalt har det blitt solgt sæd fra Braut til om lag 21 millioner kroner.

Bilde av NRF-oksen 10177 Braut, som ble født hos oppdretterne Torbjørg og Ommun Braut på Bryne på Jæren 23.08.2002.

NRF-oksen 10177 Braut ble født hos oppdretterne Torbjørg og Ommun Braut på Bryne på Jæren 23.08.2002. Foto: Klingwall

Eliteokse i Norge fra 2018

10177 Braut var eliteokse i Norge fra avkomsgransking 1-2008. Han toppet da listen med 22 i samla avlsverdi, med denne beskrivelsen "Oksen utmerker seg svært positivt på mjølk, kjøtt, lynne, og bein samtidig som han er god på kalvingsvansker og dødfødsler. På den negative siden er han dårlig på lekkasje og ekstraspener.». Braut var da eliteokse fram til januar 2010, da han ble tatt ut av listen fordi han var brukt nok i Norge.

Prisvinnende okse

I 2009 vant oppdrettere av Braut hele 3 priser: Pris for nest beste okse født 2002, Norturas kjøttpris for beste NRF-kjøttokse og eksportprisen for 2008. Til sammen har Braut fått eksportprisen hele seks ganger! Eksportprisen for 2008, 2009, 2010, 2013, 2014 og 2016. Han har vært spesielt populær i Nederland. Under Genos årsmøte i 2015 holdt Hans Kerkhof, den gang daglig leder i Xsires, innlegg om NRF i Nederland og dro frem Braut som «The Legend» (fram til årsmøtet i 2015 var det solgt 73 000 Braut-doser bare i Nederland). Han fortalte også at kundene vet hva de får når de bruker Braut i besetningene sine.

Her kan du lese om Genos eksportpris

The Dairy crossbred blog, som drives av bønder fra flere steder i verden, har kåret Braut til «Bull of the year» både i 2013 og 2015.

Les om kåringen av «Bull of the year 2015» her

Noe av bakgrunnen for 10177 Braut sin popularitet er at han har en god profil for kryssing med Holstein (Internasjonalt selges NRF stort sett som en del av et kryssingsopplegg med Holstein). Han gir døtre med gode produksjonsegenskaper, gode bein, er god på kjøtt, gir passe krysshøyde og god kryssretning.

10177 Braut har blitt omtalt i mange medier gjennom tidene, blant annet VG, A-magasinet og Vi Menn.

NRF-oksene 10177 Braut og 10617 Skei

10177 Braut sammen med bestekompisen 10617 Skei. Foto: Harald Kleiva