Gi bort dagen din!

I dag er det skuddårsdagen og femte gangen Gi bort dagen blir arrangert. Konseptet er det samme, bedrifter gir bort dagen sin til frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører eller andre som trenger hjelp. Vi når ut til hele landet og vil i år koble givere og mottaker i Bodø, Tromsø, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Oslo, Drammen, Trondheim og mange flere steder. Vi har siden 2012 hatt gleden av å spre frivillighet og giverglede til flere tusentals mennesker og dette skal vi fortsette med!

Det er veldig gøy når vi får oppleve så mye takknemlighet på både giver- og mottakersiden. Vi har med oss flere bedrifter som har vært med oss helt siden starten og som fortsetter å gi og så får vi hvert år med oss nye bedrifter som synes dette er en god måte for dem å vise samfunnsansvar på. Gjennom Gi bort dagen viser vi hvor enkelt det er for bedrifter å gjøre noe for andre.

Det trenger ikke å være så stort for å glede andre. Tidligere i år leste vi et leserinnlegg fra en beboer på et sykehjem i Stavanger, hun ønsket seg høytlesning og samtaler hvor hun fikk bruke ”sine små grå”. Det har vi gjort noe med! I år vil ansatte fra Engasjert Byrå i Trondheim besøke to helse- og velferdssenter, med seg har de boken Vennligheten kommer, godt humør og noe godt til kaffen!

I år skal vi være med å lage burdsdagsfest. Sammen med blant annet Clarion Hotel Royal Christiania, Hjelp oss å hjelpe Gateteam Oslo og Fotograf Tor Orset skal vi i dag arrangere 20-års bursdagsfest for Maritakafeen i Oslo og deres gjester. Mellom kl. 14.00-17.00 serverer vi varm mat og selvsagt bursdagskake! Til sammen er vi over 20 personer som stiller opp som frivillige for å få til denne bursdagsfesten!

Hva kan du gi bort?
Som tidligere år så ser vi at mange frivillige organisasjoner ønsker seg opplevelser for sine brukere. Her har vi i år fått til mange gode koblinger. For eksempel omvisninger på Den Norske Opera & Ballett, Vitensenteret i Trondheim, Nobels Fredssenter i Oslo og gratis frokoster og lunsjer over hele landet. Et annet eksempel er Comfort Part Hotel i Trondhjem som gir bort en to-retters middag med underholdning til Trondhjems Hospital, dette har nå blitt tradisjon og er deres årlige sommerfest!

En annen måte å delta på i Gi bort dagen er gjennom å dele av sin kompetanse. Vi har fått koblet mange foredragsholdere med frivillige organisasjoner for å gi dem et faglig påfyll. Foredrag i skrivekunst, hvordan holde presentasjoner og sette mål er eksempel på foredrag som vi allerede har koblet sammen med mottakere.

Vi fortsetter med Gi bort-seminarer
I fjor lanserte vi Gi bort-seminar som er gratis faglig påfyll for ansatte i frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører. I 2015 gjennomførte vi tre slike seminarer og fikk mye gode tilbakemeldinger. Følg med på vår Facebook side for å få med deg når neste Gi bort-seminar blir arrangert.

Håper du har blitt inspirert av arbeidet vi gjør og hvis du ønsker å bidra med noe, så ta kontakt med oss så skal vi hjelpe deg!

• Frivillighetsarbeid

Gi bort dagen er en nasjonal drivkraft for frivillighet og giverglede. Vi gjør det mulig for bedrifter å ta samfunnsansvar ved å sette dette i system. Som bindeledd mellom givere (bedrifter) og mottakere (frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører) fasiliterer Gi bort dagen handlingsbasert samfunnsansvar i form av for eksempel et dagsverk, en tjeneste eller en oppmuntring til noen som trenger det. Sammen tar vi ansvar for vårt lokalsamfunn og gjør verden til et bedre sted.

Den største gleden du kan ha, er å gjøre andre glad!

Maria Peltokangas

Pressekontakt Daglig leder +47 416 79 222