Pressemelding -

I høstferien er det klart for spillfestival og LAN når Gigacon returnerer for fjerde gang

Spillinteressert ungdom fra hele Norge samles nær Oslo når Gigacon går inn i sitt fjerde år den 29. september. Det åpnes opp for opptil 1500 LAN deltagere som tar med egne PCer og konsoller og flytter inn i Letohallen i fire dager til det som blir en festival dedikert til spill, e-sport og digital underholdning.

Arrangementet ble stiftet i 2014 og har siden huset flere tusen ungdommer, blitt sett av over 335.000 seere online og over 750.000 kroner har blitt delt ut som premier i spillturneringer.

- Gigacon 2017 går tilbake til røttene og årets arrangement er dedikert til spill og e-sport. Vi har forsøkt med god variasjon av innhold de siste åra, rettet mot flere målgrupper, men i år ønsker vi å fokusere på kjernen av det vi tror er fremtiden for Gigacon, og det er gaming og e-sport, sier Renato Mahmutagic, styreleder for Gigacon. Gigacon holder årlig blant Nordens største LAN turneringer kjent som Gigacon Prime.

I år utvides derimot satsingen med flere community LAN turneringer, som er premierte turneringer med lav terskel, tilrettelagt for alle nivå å delta – målet er at man skal kunne samle gjengen, ha det moro og ha muligheter for å vinne flotte premier. I år er det minimum 150.000 kroner i premier fordelt på flere spill som Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone, Rocket League og Playerunknown´s Battlegrounds.

Gaming og e-sport fokuset preger også sceneshowet med spill-relatert underholdning som paneler, fremvisninger av nye spill, teknologi og e-sport turneringer. Gigacon byr også på en expo som der flere aktører vil vise frem det siste innenfor kommende teknologi, spill og digital underholdning.

Bak arrangementet er det omlag 100 frivillige spillinteresserte og unge voksne som utdanner seg eller jobber bl.a. innenfor spillindustri, media, logistikk, nettverk, e-sport og prosjektledelse. De frivillige står bak det meste fra planleggingsfasen til ferdig produksjon.

- En av våre visjoner er være en viktig plattform og springbrett i Norge for unge talenter som vil drive profesjonelt med det de brenner for, uansett om det er som prosjektleder, e-sport utøver eller YouTuber, sier Renato Mahmutagic, styreleder for Gigacon.

Pressebilder

For mer informasjon kontakt:
Renato Mahmutagic, grunnlegger og event manager Gigacon - mobil 40 24 80 75

• Event

• spill
  • festival
  • gaming
  • gigacon
  • lan
  • esport
  • e-sport
  • data
  • cosplay

Gigacon er et LAN, convention og festival for spill og e-sport som tar sted årlig nær Oslo. Gigacon har blitt besøkt av tusenvis av ungdom og hatt over 330.000 seere gjennom egne broadcasts av eSport der nærmere 750.000 norske kroner har blitt delt ut som premier totalt siste tre år. Gigacon drives og gjennomføres av nærmere 150 ildsjeler der flere utdanner seg eller jobber innen spill, teknologi, IT, media og eSport.