170 000 utslitte dekk

170 000 utslitte dekk

170 000 bilister kjører på vinterdekk som ikke holder mål.

- Etter maks fem år bør man absolutt skifte vinterdekkene, sier Jan Fleinsjø, bilekspert i Gjensidige. En undersøkelse viser at over 170 000 nordmenn kjører med vinterdekk som er eldre enn fem år.

Gjensidiges samfunnsundersøkelse, som er utført av Ipsos, viser at 5 prosent av bilistene har vinterdekk som er seks år eller eldre. Det tilsvarer 170 000 biler, og av disse er det over 30 000 som har mer enn 10 år gamle vinterdekk.

Færre enn fryktet

- Det er uheldig at så mange kjører med eldgamle vinterdekk, men samtidig er vi gledelig overrasket over at tallene ikke er høyere, sier Fleinsjø. Han hadde fryktet et betydelig høyere tall.

Han påpeker at det ikke hjelper på levetiden om man kjører lite.

- Uansett er anbefalt levetid maks fem år, fordi gummien over tid blir hard, og gripeevnen blir vesentlig redusert med alderen, sier eksperten.

Spesielt varme og uv-lys fra solen er med på å fremskynde aldringsprosessen.

Kritisk forskjell i bremselengde

Gamle vinterdekk dobler bremselengden, selv med lovlig mønsterdybde. Dermed kan nye og gamle dekk være forskjellen på liv og død hvis du møter på en uventet hindring.

Du risikerer også at forsikringsselskapet reduserer erstatningen hvis dekkene er for dårlige for det føret du kjører på.

Nye dekk – «ny» bil

Dekkene er den eneste kontakten mellom bil og vei. Nye vinterdekk til en vanlig personbil koster gjerne fra rundt fire tusen kroner og oppover.

- Nye vinterdekk før sesongen starter er kanskje den beste gaven du kan gi deg selv og andre, sier Fleinsjø.

Et sett med nye vinterdekk vil for mange oppleves som å få helt «ny» bil på glatten – med økt kjøreglede og ikke minst mye bedre sikkerhet.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 27 milliarder kroner i 2017, mens forvaltningskapitalen utgjorde 149 milliarder kroner.