Hytte tatt av sterk vind

Forbered deg på ekstreme «Urd"

Det er meldt sterk vind og ekstremvær i store deler av landet i morgen 2. juledag. Vær godt forberedt når det braker løs.

- Tilsvarende ekstremvær som er meldt på denne måten - har tidligere forårsaket skader for flere hundre millioner kroner, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. Han understreker at det er for tidlig å spekulere i forhold til hvordan det vil ende denne gangen, men at det er viktig at vi tar advarslene på alvor.

Gjensidige har så langt varslet 35 000 kunder på SMS i utsatte områder om ekstremværet "Urd".

- Bruk tiden før uværet kommer til å sikre løse gjenstander, tenk over hvor du parkerer bilen og sjekk at fortøyningene på båten din tåler en storm, sier kommunikasjonssjefen.

Å begynne å redde materielle verdier når stormen raser som verst har vi sett katastrofale tilfeller av tidligere. Det finnes eksempler på at folk har blitt blåst ned fra tak eller blitt truffet av løse gjenstander som kommer flyvende.

- Søppelkasser, takstein, greiner, trampoliner, hagemøbler, pipehatter og alt vinden kan røske løs kan gjøre stor skade og i verste fall skade folk, sier Voll.

I tillegg til sterk vind og mye nedbør er det også meldt om svært høy vannstand, noe som kan forverre situasjonen.

NB! Skal du kjøre bil over fjellet, vær godt forberedt med varme klær, full tank og mat i tilfelle du blir stående fast.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette kan du gjøre før uværet kommer

• Les oppdatert værvarsel på yr.no, og følg myndighetenes kriseinformasjon på kriseinfo.no
  • Sjekk kjeller og loft for vanninntrenging – prøv å tette midlertidig hvis du ser at vann trenger inn