Det meste av økningen i videokonsultasjoner skyldes koronapandemien. Illustrasjonsfoto Pixabay

Forsikringsselskapene har stor digital legeetterspørsel under koronapandemien

Eyrs videokonsultasjoner via Gjensidige behandlingsforsikring økte med over 50 prosent i mars. Men i april er situasjonen en helt annen.

- I mars var mange legetimer knyttet til bekymring for om man er smittet av korona, sier forretnings- og produktutvikler Anne Grethe Strandos i Gjensidige.

- Det var også mange som valgte videokonsultasjon fordi de er redde for smitterisikoen ved å dra til et fysisk legekontor sier Sol Malm Hagen, lege i Eyr.

Det digitale helsetilbudet via Eyr, er det både personer med bedriftsforsikring og privat forsikring som bruker.

Ved å kontakte Eyr kan pasienter med korona-symptomer motta medisinske råd, sykemelding og eventuelt nødvendige resepter for luftveisinfeksjoner.

Dersom pasienten har pusteproblemer, andre alvorlige symptomer eller møter FHIs kriterier for korona-testing, vil fysiske undersøkelse av fastlege eller legevakt være nødvendig.

Ta kontakt om «vanlige» sykdommer

I slutten av mars har pågangen av pasienter plutselig normalisert seg, og det er nå korte ventetider, som vanlig. Samtidig opplevde også fastlegene overaskende lite pågang av pasienter i denne perioden.

- Det virker som mange pasienter unngår å ta kontakt med lege i frykt for smitte, eller lange ventetider, men også for å ikke belaste helsevesenet. Konsekvensene av dette kan være alvorlige da det er like mye «vanlig» sykdom nå som før. For eksempel i Danmark har det i mars vært en dramatisk nedgang i henvisninger til hudleger på grunn av hudkreft, sier den dansk-norske legen.

Hun oppfordrer alle til å ta kontakt med lege tidlig når man har symptomer på sykdom, på samme måte som før.

Rundt påske ble det som vanlig en oppsving av legetimer om pollenallergi. Symptomer på dette kan lett forveksles med koronainfeksjon, noe som er en ny utfordring for pasienter.

- Ofte kan fraværet av feber være med på å utelukke koronainfeksjon, sier Malm Hagen.

I samme periode har det vært en økning i konsultasjoner om alvorlige psykiske problemer. Dette skyldes ensomheten folk opplever når de er isolerte. Sol Malm Hagen oppfordrer alle som sliter med depresjon og angst, å ta kontakt med en lege dersom de opplever en forverring av sine symptomer.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.