Glemt håndbrekk koster 50 millioner kroner i året

Glemt håndbrekk koster 50 millioner kroner i året

Årlig triller tusenvis av parkerte biler avgårde på egenhånd, og skaper livsfarlige situasjoner og skader for millioner av kroner. Som oftest skyldes det at sjåføren har glemt å sette på håndbrekket.

Ti skader i uka
Beregninger Gjensidige har gjort, viser at forsikringsbransjen mottar nærmere 2 000 skademeldinger i året der bilfører har glemt håndbrekket eller sette bilen i gir ved parkering. Bare Gjensidige mottar rundt ti skademeldinger i uka. I tillegg kommer alle ”nesten-tilfellene” der bilen blir stoppet før det går galt.

- Jeg tror mange kjenner seg igjen i å komme tilbake til der bilen sto parkert og oppdage at den er borte. Første tanken er kanskje at den er stjålet, før en innser at den har trillet avgårde på egen hånd, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Han mener det bare er tilfeldigheter som gjør at flere ikke blir skadet eller i verste fall omkommer i slike hendelser. Forsikringsselskapet hører ofte skrekkhistorier som kunne gått skikkelig galt.

- En rullende bil, som har kommet opp i fart, er nesten umulig å stoppe hvis du ikke sitter inne i den. Vi har eksempler der barn har sittet i baksetet eller vært nære på å bli truffet, sier Eklo.

50 millioner kroner
2 000 hendelser betyr materielle skader for rundt 50 millioner kroner i året. Slike skader dekkes av bilforsikringen i de aller fleste tilfellene, men en kan risikere å få redusert erstatningen.

- Hver enkelt sak blir vurdert hver for seg, men har du opptrådt grovt uaktsomt kan erstatningsbeløpet bli redusert, sier Eklo.

Hvordan skjer trilleskadene
Ofte skjer det i forbindelse med at sjåføren har det travelt, er stresset, eller blir distrahert av andre hendelser når en parkerer.

• Skal bare en kort tur inn på butikken eller bensinstasjonen.
  • Glemmer håndbrekket på parkeringsplassen utenfor kjøpesenter.
  • Parkerer bilen for kjapt å løpe inn og hente i barnehagen.
  • Stopper i innkjørselen for å hente noe inne i huset.
  • Glemmer håndbrekket i garasjen.

Eksempler:

1. Bilføreren parkerer med motoren i gang og i baksetet sitter et lite barn. Bilen triller nedover en bakke og unngår så vidt å treffe to hus på sin ferd før den stopper på en slette. Bilen blir totalskadet for 250.000 kroner. Heldigvis gikk det bra med barnet i baksetet.
  2. Bilfører parkerer på et relativt flatt underlag utenfor huset sitt. Likevel begynner bilen å trille rolig i 150m før den når en bratt bakke. Farten øker og bilen raser gjennom en hage og treffer en redskapsbod. Skader for 100 000 kroner på boden, og store materielle skader på bilen. Bare tilfeldigheter gjorde at bilen ikke trillet utenfor et stup og ned på taket til et rekkehus.
  3. Mens bilfører er inne og henter barna i barnehagen, begynner bilen å trille utenfor der mange store og små vanligvis ferdes. Bilen stopper til slutt i en grøft. Heldigvis kom ingen til skade.
  4. Bilfører stopper for å hente posten. Bilen står ikke i gir og har heller ikke på håndbrekket. Den triller bakover gjennom en liten skog og stopper først på baksiden av et hus. Et lite barn på trehjulsykkel har nettopp forlatt stedet der bilen stoppet. Bilen fikk store materielle skader.
  5. Sjåføren parkerer bilen på tomgang utenfor garasjen sin uten å sette på håndbrekket. Mens han er inne i huset, triller bilen bakover og treffer et tre. Skader for 25.000 kroner.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.