Mange reiser uten forsikring

Mange reiser uten forsikring

En fersk undersøkelse som er gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 9 prosent sier at de har reist til land utenfor Norden uten å ha forsikring. De mellom 25 og 39 år er mest «risikovillig» og i denne kategorien finner en flest menn og personer som bor alene.

- Det vil si at over 300.000 nordmenn har reist på ferie uten reiseforsikring, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige. Han er skuffet over de høye tallene i denne undersøkelsen, spesielt med tanke på at forsikringsbransjen mottar 250 meldinger om sykdom hver eneste dag.

- Ingen reiser mer enn nordmenn, og vi reiser stadig lengre vekk. Gjensidige tror ikke alle er klar over hvilke farer en kan bli utsatt for når en feriere i fremmede land. Det er viktig å poengtere at normalt så går dette veldig greit, men i de tilfellene det ikke gjør det, må reiseforsikringen være i orden, sier Voll.

Er du uheldig og får behov for lege eller sykehusbehandling i utlandet kan utgiftene bli svært høye. I enkelte tilfeller har Gjensidige dekker utgifter der hjemtransport med ambulansefly har kommer på langt over en million kroner. Uten reiseforsikring må dette dekkes av egen lomme og for enkelte kan dette bety økonomisk ruin.

- Samme hvor forsiktig en kan være, er det umulig å gardere seg 100 prosent. Det å dra på ferie uten reiseforsikring er et økonomisk sjansespill, sier Voll.

Fakta:

Tall fra Finans Norge viser at erstatninger totalt for reiseforsikring (hele bransjen) i 2015 ble på rekordhøye 2 milliarder kroner, en økning på 8 prosent sammenlignet med året før. Sykdom er den klart største enkeltposten under reiseforsikring. 97.000 reisesykdomskader ble meldt inn til forsikringsselskapene i fjor.

Fem på topp (Sykeutgifter i utlandet - Gjensidige)

1) Spania

2) USA

3) Tyrkia

4) Thailand

5) Hellas

Gode råd

• Ta nødvendige vaksiner
  • Vær nøye med mathygiene
  • Drikk bare vann som du vet er rent, gjerne fra flaske
  • Vask frukt og grønnsaker godt
  • Tegn reiseforsikring før turen starter

Eventyret begynte med etablering av Norges første brannkasse, i Søndre Land, i 1816. Siden har vi stadig tilpasset oss nye tider og behov.

I dag har vi til sammen 3.900 medarbeidere i seks land og er et av Nordens ledende skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. I Norden og Baltikum tilbyr vi skadeforsikring, og i Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 24 milliarder kroner i 2015, mens forvaltningskapitalen utgjorde 129 milliarder kroner. Tiden går, Gjensidige består.