Slik kan det gå  - skade på ny bil
Slik kan det gå - skade på ny bil

Pass på – nå smeller det igjen

Kommende torsdag og fredag vil bilistene bulke en gang i minuttet - i det som er årets verste dager med tanke på uhell i trafikken.

Alle ønsker seg noe fint til jul. En kostbar bulk fra en handlevogn eller en dult i siden fra nabobilen står derimot langt nede på ønskelisten.

Kraftig økning i trafikken

Frem mot jul øker trafikken kraftig, spesielt inn mot byene og de større kjøpesentrene. Når mange har dårlig tid og kjemper om de samme parkeringsplassene, går det lett galt.

- I år faller julaften på en lørdag. Det er derfor naturlig å peke ut torsdag og fredag som de helt store bulkedagene denne måneden, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

I dagene før jul vil det smelle i snitt rundt 1200 ganger hver dag, en økning på nærmere 50 prosent i forhold til det som er normalt.

- Forsikringsbransjen betaler ut flere millioner kroner etter småskader hver eneste dag før jul. I tillegg er det store mørketall, sier Voll

Høyt tempo og mye stress

Denne tiden av året domineres av ulike parkerings- og ryggeskader.

En liten bulk fra en handlevogn kan koste flere tusen kroner. Er du ute litt tidligere på dagen er det færre mennesker og lettere å finne en grei parkeringsplass.

- Stress ned, rygg inn og parker litt unna inngangspartiet er gode tips for å unngå skader. Det er sikrere for omgivelsene og kan spare deg for tusenvis av kroner, avslutter Voll.

Få skader 1. juledag

I romjulen går antall skader kraftig ned og antall innmeldte skader til forsikringsselskapene halveres. Første juledag er historisk en av de dagene med færrest skader.

Dato/dag i
desember
Snitt pr. dag
Hele landet