Russebiler er gamle – vær obs!

Russebiler er gamle – vær obs!

Gjennomsnittsalderen på russebiler- og busser er hele 25 år, viser tall fra Gjensidige. Bruk noen få tusenlapper på en verkstedkontroll anbefaler selskapet.

- Mange har budsjetter på kanskje flere hundre tusener av kroner, og da er det vel verdt å bruke et par tusenlapper på en ekstra kontroll, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Selv om alle bilene er godkjent av Statens vegvesen, er det likevel stor forskjell på en 25 år gammel bil og en nyere bil.

- Alle kjøretøy slites med årene, og har behov for tettere oppfølging på særlig det tekniske, sier Thoresen. Som eksempel nevner han økt brannfare knyttet til elektriske/tekniske innretninger og ledninger.

- Et viktig punkt er kontroll av kokepunkt for bremsevæske, sier han. En verkstedkontroll kan avsløre feil og mangler, og er en billig investering i trygghet.

Økt risiko for personskader

Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler.

- Når snittalderen er så mye som 25 år, er det åpenbart at faren er betydelig større, fastslår kommunikasjonsdirektøren.

Det er også muligheter for å få tatt en kontroll uten kostnad. Statens vegvesen tilbyr gratis teknisk kontroll av russekjøretøy på gitte datoer.

Hva dekker forsikringen?

Russebilforsikring er en lovpålagt ansvarsforsikring. Forsikringen gjelder alle på russebilen eller russebussen. Det er ingen egenandel ved skade.

Skulle man være uheldige i russetiden, er det greit å vite at russebilforsikringen blant annet dekker inntil 10 millioner kroner ved skade på andres eiendeler.

Det er ubegrenset beløp for personskader, som gjelder alle involverte i ulykken. Det er også inntil 100.000 kroner til rettshjelp. Om man blir part i en tvist, dekkes utgifter til advokat, retten, sakkyndige og vitner. Egenandel: 4.000 kroner + 20 prosent av omkostningene.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 26 milliarder kroner i 2018, mens forvaltningskapitalen utgjorde 157 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382