Bilen stod stille da bildet ble tatt. Arrangert som illustrasjon med Marie Brudevold bak rattet.

Selfie bak rattet farlig utbredt

Selskapet er bekymret for utviklingen. - Vi ønsker at folk skal komme trygt hjem, fastslår Marie Brudevold (25). Hun er student og praktikant i Gjensidiges informasjonsavdeling, og har selv stadig mottatt denne type selfier. Tallene gjelder nordmenn under 25 år, undersøkelsen er gjennomført av Ipsos for Gjensidige.

- Jeg kjenner mange som gjør dette, sier hun og erkjenner at hun selv har vært på nippet noen ganger.

- Men å jobbe i et forsikringsselskap har bidratt til at jeg kanskje er mer bevisst på farene enn gjennomsnittet, sier hun. Men Brudevold innrømmer at hun noen ganger har lest kart

på mobilen under kjøring.For henne var det en tankevekker at dersom en kjører i 80 km/t og ser på mobilen i 3 sekunder, har bilen flyttet seg 66 meter i mellomtiden.

Sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2015, er bildet ytterligere forverret blant de unge.

Totalt sett i befolkningen er det 1 av 5 som har mottatt en selfie som noen har tatt mens de kjører bil.

- Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok til at det går galt, sier Brudevold. Det er dokumentert at mange liv har gått tapt i trafikken på grunn av mobilbruk under bilkjøring.

Fra 2005 til 2013 omkom 29 nordmenn i trafikken som følge av mobilbruk i bil, ifølge Statens vegvesen.

Selv tatt en selfie

I år har Gjensidige også stilt et nytt spørsmål, om en selv har tatt selfie bak rattet. Her svarer 28 prosent av de under 25 år at de har gjort det. Tilsvarende for hele befolkningen er 8 prosent. Andelen som selv har tatt en selfie under bilkjøring er høyere blant menn (10 prosent) enn blant kvinner (6 prosent).

Det er store aldersforskjeller - de yngre har både mottatt og sendt selfie under bilkjøring i langt større grad enn de eldre.

Selfie bak rattet kommer i tillegg til mye annen farlig mobilbruk i bil.

- Alt dette viser en urovekkende utvikling. Mye av forklaringen er at vi kontinuerlig bruker mobilen, og dessverre har bilkjøring ikke blitt et fristed, sier Brudevold.

Mange vil si at det skjer ikke meg, men hver eneste dag skjer det mange nestenulykker, og mørketallene er store. De fleste innrømmer ikke at de satt med «hodet i mobilen» da det smalt.

Transportøkonomisk institutt har nylig publisert en rapport basert på en spørreundersøkelse blant cirka fire tusen kunder i Gjensidige, hvorav de fleste av disse hadde vært innblandet i uhell.

Eksempelvis viser rapporten at nesten tre prosent av førerne svarer at de skriver meldinger daglig mens de kjører bil, og 4,5 prosent leser meldinger. Så mange som 30 prosent skriver meldinger av og til, og 50 prosent leser meldinger av og til.

Eventyret begynte med etablering av Norges første brannkasse, i Søndre Land, i 1816. Siden har vi stadig tilpasset oss nye tider og behov.

I dag har vi til sammen 3.900 medarbeidere i seks land og er et av Nordens ledende skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. I Norden og Baltikum tilbyr vi skadeforsikring, og i Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 24 milliarder kroner i 2015, mens forvaltningskapitalen utgjorde 129 milliarder kroner. Tiden går, Gjensidige består.