Etter at snøen har smeltet dukker grus og stein frem i veibanen. Mange får seg en uønsket rose i frontruta i disse dager.

​Små steiner gjør stor skade

Reparasjon av frontruter etter steinsprut kostet forsikringsselskapene 1,6 milliarder kroner i 2017.

- Våren er høysesong for steinsprut. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

I løpet av 2017 betalte forsikringsselskapene nesten 1,6 milliarder kroner i erstatning for steinsprutskader landet over. Rundt 257 000 bileiere måtte innom et verksted for å reparere ruten i løpet av fjoråret.

Hold avstand

Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den. Glassverksteder deler gjerne ut spesielle klistremerker for formålet. Det er vanskelig å gardere seg mot steinsprut, men noen råd har forsikringsselskapet.

- Det enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Eklo.

Veier som har vært strødd med sand er mer utsatt enn veier som kun har vært saltet.

Gode råd:

• Hold god avstand til bilen foran.
  • Er uhellet ute, reparer skaden så raskt som mulig.
  • Ta direkte kontakt med verkstedet. De ordner også opp med forsikringen.
  • Dekk med gjennomsiktig teip for å beskytte skaden inntil den er reparert.

Fakta:

• 256 974 bileiere rapporterte inn glasskade i 2017.
  • Erstatningsutbetalingene endte på rekordhøye 1,6 milliarder kroner.
  • I 2017 økte antall glasskader med 3 prosent mens erstatningene økte med 8 prosent.

Hvorfor er det gratis å reparere?

Kostnadene ved å skifte en rute er store, Særlig på bilmodeller med varmetråder, sensorer og elektronikk i frontruten er kostnadene høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 25 milliarder kroner i 2016, mens forvaltningskapitalen utgjorde 136 milliarder kroner.