Søppel og brusbokser tar livet av husdyr

Søppel og brusbokser tar livet av husdyr

Det er ikke bare plast i havet som utgjør en søppeltrussel for dyrene. Hvert år dør mange kyr etter å ha fått i seg skarpe metallbiter gjennom fôret.

I 2018 ble det rapportert 60 tilfeller av «kvast» hos ammekyr i Storfekjøttkontrollen, og 1181 kyr, okser og kalver i Kukontrollen. «Kvast» er betegnelsen på selve fordøyelsesforstyrrelsen hos storfe. De klarer ikke å sortere ut fremmedlegemer i fôret, og metallbitene blir med ned i magen på dyret.

Øl- og brusbokser havner i fôret

Ofte dreier det seg om biter fra metallbokser eller glassflasker som forbipasserende slenger fra seg langs veien. I slåttonna kan disse bli med i fôrhøsteren og malt til små biter. Det er svært vanskelig å oppdage disse glass- og metallbitene.

- Dette er enda en veldig god grunn til å ikke kaste søppel i naturen. Kvernes metallbitene opp i fôret, er det som å spise barberblad. For dyret kan resultatet bli store indre blødninger, betennelse og i verste fall en svært smertefull død, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Store dyrelideleser

- Husdyrforsikringen vår gir erstatning, både hvis dyret dør og driftstapet som oppstår i etterkant, men det er en mager trøst sammenlignet med de lidelsene dyret blir utsatt for. Vi tror det kan være store mørketall i tillegg til det som blir rapportert inn av veterinærer og bønder, sier Eklo.

– Bøndene er veldig klar over faren og flinke til å plukke søppel langs jordene sine, men mange forbipasserende tenker nok ikke over denne konsekvensen av å kaste søppel i naturen, sier Eklo.

Eksempel:

En bonde oppdaget biter av metall på fôrbrettet hjemme på gården. De skarpe bitene ble fjernet umiddelbart, men for en ku var det for sent. To dager senere lå kua død i fjøset. Da den ble obdusert, fant veterinæren metallbiter. De hadde kuttet opp kuas mage slik at det oppsto store indre blødninger.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 26 milliarder kroner i 2018, mens forvaltningskapitalen utgjorde 157 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Pressekontakt for lokalmedier i Buskerud, Vestfold, Telemark, Agder, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal + 47 906 98 473