Tyveribande herjer i Østfold

Tyveribande herjer i Østfold

I det siste har tyver stjålet GPS-utstyr fra arbeidsmaskiner for flere hundre tusen kroner i Østfold.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige Pål Rune Eklo sier det er viktig å være på vakt, også andre steder i landet.

– Akkurat nå er det Østfold som har blitt rammet, men dette kan skje også andre steder, sier Eklo, og legger til:

–Dette virker som godt organiserte tyverier der flere GPS-styringer i samme område blir stjålet i løpet av et kort tidsrom, sier Eklo.

Ber folk være på vakt

Når det oppdages tyveri ett sted, bør alarmen også gå i nærliggende områder.

– Ofte er det omreisende bander som står bak slike tyverier. De raider område for område, beveger seg raskt, og tar med utstyret ut av landet i løpet av kort tid. Noe av tyvgodset finner vi igjen, men en god del blir dessverre borte for godt, sier Eklo.

Gjensidige merker at GPS-utstyr har blitt populært å stjele de siste par årene. Det er enklere å stjele og omsette deler enn hele kjøretøy. Dette gjør «dele-tyveri» lukrativt, og det er store verdier som forsvinner.

Viktig med riktig forsikring

GPS er en kostbar, men i mange tilfeller en nyttig investering i anleggsbransjen og i landbruket. Forsikringsselskapet oppfordrer folk til å sjekke at de har dekning for tyveriene på sin forsikring.

– Når du rammes av dette er det viktig at du har korrekt forsikring for å begrense ditt økonomiske tap. Ikke vent med å sjekke med ditt forsikringsselskap slik at du er sikker på at det er tatt høyde for ekstrautstyret på din arbeidsmaskinforsikring, sier Eklo.

Han oppfordrer til at utstyret plukkes av og lagres trygt om natten, hvis det er mulig. Hvis mange arbeidsmaskiner parkeres på samme sted over natten kan overvåkning/vakthold/alarmer hindre at tyvene velger å stjele fra akkurat de maskinene.

- I tillegg til de store verdiene som forsvinner er det like ille at store mengder informasjon som er lagret i GPS-utstyret også blir borte, sier Eklo.

For Gjensidige sin del er utstyret som er oppført i kjøpskontrakten som fastmontert ekstrautstyr på arbeidsmaskinen inkludert i forsikringen, forutsatt at du har tyveridekning. Har du derimot ettermontert dette utstyret, eller at det brukes på flere maskiner, bør du ta kontakt med for å sikre at du har dette utstyret forsikret.

Råd og tips:

• Vær oppmerksom på mistenkelig aktivitet i området. Tyvene gjør seg ofte kjent før de velger hvor de skal slå til.
  • Følg med i media og snakk med naboer hvis det har vært tyveri i nærheten.
  • Politi varsler av og til også om tyveriraid på sine Facebooksider og Twitterkontoer.
  • Gjør det vanskelig for tyvene. F. eks er en traktor som er etterlatt ubevoktet på jordet under onna, enklere å stjele fra enn en som står hjemme på gården.
  • Er det mulig - fjern utstyr fra maskinen når den ikke er i bruk.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4.000 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 26 milliarder kroner i 2018, mens forvaltningskapitalen utgjorde 157 milliarder kroner.