Vil du ha maten levert direkte i kjøleskapet?

Vil du ha maten levert direkte i kjøleskapet?

Gjensidige er med i et prosjekt som tester levering av matvarer helt inn i kjøleskapet.

Innen fremtidsrettede forretningsmuligheter har Telenor sammen med mat.se, kolonial.no, Yale Doorman digital lock (Assa Abloy Scandinavia/Trioving) og Gjensidige, satt i gang et konsept med matlevering helt inn i kjøleskapet. Det kjøres nå en pilot der man bruker digitale nøkler, og kunden trenger ikke å være hjemme. Piloten heter The “Tikky”-service. og matleverandøren gis midlertidig tilgang til bygningen.

Tingenes internett forandrer våre hjem til smart-hjem. Nye forretningsmodeller oppstår basert på data og analyse, der det er tre nøkkelsegmenter, smarte hjem, smarte bygninger og smarte biler.

- Denne utviklingen skal vi aktivt være med på, og derfor er dette et fint prosjekt, sier Ingun Ranneberg-Nilsen, direktør for eksterne salgskanaler i Gjensidige.

Gjensidige tilbyr trygghet

Gjensidige skal gi kunden trygghet rundt løsningen ved å inkludere en egenandelsforsikring dersom noe skulle bli stjålet eller ødelagt. Dersom kundens selskap sier nei til dekning på grunn av Tikky-løsningen dekker Gjensidige hele tyveriet. I tillegg er ID-tyverisikring inkludert.

- Første prioritet er at forbrukeren skal oppleve dette både trygt og enkelt, sier Per Simonsen, leder for Internet of Things i Telenor Digital Businesses. I tilknytning til arbeidet er det utviklet en app der kunden styrer prosessen.

Ny kunnskap

- Vi ønsker å få ny kunnskap om hvordan fremtidige leveranser av varer og tjenester kan bli smartere, og særlig hvordan forbrukeren oppfatter dette, forteller Ranneberg-Nilsen.

Hun håper forsøket kan gi viktig læring i hvordan Gjensidige kan spille en rolle på dette området. - Så får tiden vise om akkurat denne ideen er verdt å gå videre med eller ikke.

Piloten har 50 brukere i Sverige og 50 i Norge. I tillegg til de nevnte aktører er også the company Safe4 bidragsyter med teknologi, støtte og installasjon av nøkkel.

Gjensidige er et nordisk skadeforsikringsselskap. Virksomheten sikrer liv, helse og verdier for kunder i privat- og næringslivsmarkedet i Norge, Danmark, Sverige, Estland, Litauen og Latvia. I Norge tilbys også produkter innen bank, pensjon og sparing. Konsernet er notert på Oslo Børs