​Bruker oransje lys i behandling av psykiatriske pasienter

Ved den nye psykiatriske akuttseksjonen til St. Olavs Hospital i Trondheim skal et helt unikt belysningskonsept prøves ut på pasienter. Glamox har levert lysarmaturer og styringsteknologi til prosjektet.

Det nye akuttbygget er en uvanlig konstruksjon: Halvparten av den, med i alt 20 sengeplasser, er planlagt og bygget med en sterk vektlegging av lysutstyr og bruk av lys. Det handler om behandling – og det handler om forskning.

Nøye planlagt belysningsregime

Pasientene skal døgnet rundt ferdes i innendørs omgivelser der lyset er styrt og nøye planlagt. Det kunstige lyset – altså innendørs - etterligner på dagtid dagslyset. Men fra klokken 18 og utover endres det til oransje lys. Dette varer fram til kl. 23, da overtar gradvis et oransje lys som er dimmet ned til 25 prosent, og slik er det fram til klokken 06 på morgenen.

Når det oransje lyset er på, og altså ikke sender ut noe blått lys, skal dette bidra til at kroppen slipper ut mer melatonin (som er kroppens søvnhormon) i blodet. I teorien skal dette gjøre pasientene trøttere – og dermed mindre hyperaktiv eller oppstemt. Den oppstemte fasen er for mange bipolare en fase med påfallende lite søvn, og håpet er at påvirkning med oransje lys derfor kan gi dem et mer normalt søvnmønster.

På dagtid får pasientene et hvitt lys som varierer mellom å være varmhvitt og kaldhvitt. Det kaldhvite lyset på formiddagen demper melatoninproduksjonen og øker samtidig produksjonen av kortisol, et stresshormon. Dette bidrar til å gjøre pasientene, og også de ansatte, mer opplagte på dagtid og trøtte på kvelden. De får altså en bedre søvnrytme av det kunstige dagslyset, ikke bare av det oransje terapilyset.

Lys "på resept"

For å skape dette spesielle lysmiljøet på Østmarka er det foretatt en helhetlig planlegging og utbygging. Både pasientrom, korridorer, bad og stue/oppholdsrom er koplet til et felles styringssystem som sørger for korrekt lys. Pasientene kan etter eget ønske dimme lyset der de er, men en spesiell betjening av lyset sørger for kun «tillatt» lystype. Ansvarshavende lege kan kontrollere det hele på en skjerm, også individuelt for hver pasient. Fordi sonen der de bipolare pasientene oppholder seg skal være uten naturlig dagslys, er alle vinduer utstyrt med spesielle filtre. Og for å unngå feilbruk og ødeleggelser er alle lys innfelt i vegg eller tak. Inni armaturene samles flere dioder/lyskilder.

- For å lage oransje lys må vi blande ulike lyskilder; det er en miks av røde, blå og grønnhvite dioder, sier Lars-Fredrik Forberg, konseptansvarlig for HCL (Human Centric Lighting) i Glamox.

Skreddersydd belysning

En utfordring har vært å fjerne det blå lyset helt.

- I dag klarer vi å fjerne ca. 99 prosent av det blå lyset. Så det har vært en diskusjon med forskerne om hvor mye blått det kan være i lyset, dette er teknisk krevende, sier Forberg. Han peker på at mye av teknologien som benyttes er hyllevare, men at en del utstyr som bl.a. enkelte armaturer måtte spesiallages.

- Det unike med bygget på Østmarka er skreddersømmen. Og det er både modig og imponerende av institusjonene å bevilge penger til et slikt anlegg. Eierne av sykehuset har fått kjennskap til forskningen på dette feltet, og tar et prisverdig initiativ til å bringe dette videre. Andre sykehus har allerede meldt sin interesse og vil følge med på utviklingen på Østmarka, sier Lars-Fredrik Forberg.

Brilleforsøk
Hvorfor sliter noen av oss med bipolar lidelse – en sykdom som innebærer skiftende stemningsleier og perioder med depresjoner og hyperaktivitet? Forklaringene kan være mange, og sykdommen rammer i ulik styrkegrad, men forskere har funnet ut at bipolare mennesker også påvirkes av lyset de utsettes for. Bl.a. har den norske forskeren og legen Tone Elise Gjøtterud Henriksen vakt oppsikt med sine forsøk: Hun har utstyrt pasienter med noe så enkelt som oransje briller. Brillene skulle bæres fra klokken seks om kvelden til klokken åtte neste morgen. Fordi slike briller har en spesiell egenskap: De blokkerer for blått lys.

Henriksen kan foreløpig ikke forklare hvorfor det er slik, men observerer at bipolare i manisk fase er ekstra følsomme for blått lys. Det ser ut til at blått lys holder i gang den maniske episoden, lyder forskerens konklusjon.

Brillene ga resultater: Etter bare tre dager var pasientene vesentlig mye bedre, altså mindre maniske. Noen rapporterte om bedring enda raskere, de kunne merke forskjell etter bare få timer. Belysningsløsningen som forskerne ved St. Olavs har valgt på Østmarka bygger videre på denne forskningen.

• psykiatri
  • st. olavs
  • bipolar lidelse
  • lysterapi
  • lysbehandling

Glamox

Glamox AS BU Norge er en norsk salgsenhet i Glamox-gruppen. Glamox er et industrikonsern som utvikler, produserer og distribuerer profesjonelle belysningsløsninger for det globale markedet. Glamox er en ledende leverandør av belysning til det profesjonelle byggmarkedet i Norge, og tilbyr komplette løsninger for skoler, helseinstitusjoner, kommersielle og industrielle bygninger, detaljhandel, hotell- og restaurantvirksomhet.

Glamox-konsernet er en global organisasjon, med 1300 ansatte og salg og produksjon i mange europeiske land, samt i Asia og Nord-Amerika. Den årlige omsetningen er på MNOK 2.500 (2015). Konsernet eier en rekke varemerker innen kvalitetsbelysning, inkludert Glamox, Aqua Signal, Luxo, Høvik Lys, Norselight og LINKSrechts. Glamox møter kundenes behov og forventninger ved å levere kvalitetsprodukter og -løsninger, service og support. www.glamox.com

www.glamox.no

Lars-Fredrik Forberg