Maskefest

Ansiktsmasker har lenge vært forbundet med den ene dagen i skuddåret der du virkelig skal skjemme deg bort. Duftlyset blir tent, gjerne det fineste du har, badekaret fylles til randen med deilige bobler og salt som skal gjøre underverker for kroppen, og boken eller magasinet får bli med på badet. Vi skulle vel egentlig ønske at vi tok oss tid til dette oftere, men let’s face it, hjemmespa er ikke noe de fleste prioriterer.

For at ansiktspleien skal fungere optimalt trenger huden litt ekstra oppmerksomhet på jevnlig basis. Den siste tiden har både dobbeltmasking og multimasking vært noe de fleste beautyjunkies har instagrammet, blogget, vlogget og snakket varmt om. Det er ingen tvil om at masker, serum og gode fuktighetskremer gjør underverk for alt fra tørre partier, fete t-soner og store porer. Her er det bare å rydde plass til ti minutter egenspa et par ganger i uken. Det er heldigvis noe de fleste har tid til.

Monomasking er å kun bruke en ansiktsmaske. Noen ganger er det mer enn godt nok. Da vil de fleste gå for en lett rensende eller oppstrammende maske, rense av og deretter påføre en god ansiktskrem.

Dobbeltmasking er et konsept hvor du først påfører en rensende maske i hele ansiktet, skyller av og deretter påfører en pleiende og fuktighetsgivende maske. For huden din er variasjon et pluss. Den vil på denne måten få pleie på forskjellige områder, og for forskjellige hudproblemer. Ved både å rense og fylle på med fuktighet gir du huden en ordentlig god boost.

Multimasking er å påføre flere type ansiktsmasker samtidig, men på ulike steder i ansiktet. T-sonen er for mange ofte blank, og trenger en maske med mer rensende egenskaper, mens kinn og deler av pannen, ofte kan være tørre og trenger fuktighet. Ønsker du for eksempel å bruke en anti-age maske, samtidig som du har uren hud kan det være lurt å legge masken som skal virke mot uren hud på problemområdene, mens man legger anti-age masken i resten av ansiktet.

Sleeping Mask er en maske som jobber med huden din mens du sover, som en balsam for ansiktet. Denne typen maske skal man legge på ansiktet etter at man har vasket og renset huden på kvelden. Masken jobber med huden mens man sover og kan tørkes av eller skyldes av når man våkner. Slike masker gir ofte intens fuktighet og kan være spesielt fine i vintermånedene når huden trenger ekstra fuktighet eller på netter hvor man får mindre søvn enn vanlig. Da vil huden allikevel få god pleie de timene man sover.

Leirmasker virker ofte rensende og er fine å bruke på normal til fet eller uren hud. Kremmasker gir ofte mer næring og passer til tørr til normal hud. Fuktighetsmasker/tissue mask gir masse fuktighet og er for eksempel perfekt å bruke etter en leirmaske. Det kan gi et ekstra godt resultat om man eksfolierer huden i forkant av å legge en ansiktsmaske, eventuelt legger en eksfolierende maske og følger opp med en fuktighetsmaske.

Huden din er det siste organet som får næring fra maten du spiser, men er det første organet som møter vær og vind, forurensning og lignende. Ved å bruke ansiktsmasker gir du huden din en boost med næring som kan forbedre hudtilstanden din. Det er viktig at du finner masker som passer din hudtype, hvis ikke kan huden reagere og bli irritert og rød. Etter en uke eller to med jevnlig bruk av maske 1-3 ganger i uken, vil de fleste oppleve at huden er klarere og store porer og ujevnheter mindre synlig.

gloss édité er drevet av L'Oréal Norge AS.

L'Oréal-konsernet er et av verdens største kosmetikk- og skjønnhetsselskap. Med hovedkontor i Paris og laboratorier verden over er selskapet en pionér i bransjen. Grunnverdiene i selskapet inkluderer innovasjon, forskning og mangfold. Den berømte frasen 'Because you´re worth it' spiller på L'Oréal sitt ønske om å tilby velværeprodukter til alle aldre, hudtyper og behov.