Vårens negltrender

essie-manikyrister jobber backstage på flere av visningene under New York Fashion Week hvor vårens negltrender settes. Denne sesongen er en jungel av teksturer, farger og teknikker. Visningene for S/S 2015 viste mange tradisjonelle pastellfarger, som seg hør og bør på våren, men det var også flere nye teknikker å se. Etnisk inspirert mønster, ombré, folie og negativt rom er noen av disse.

Blant klassikerne så vi en klar rødfarge med hint av oransje på Zac Posen og Jenny Packham, en spesielt fin look til sommerbrune hender og tær. Tibi viste helt hvite negler. Generelt krever lyse manikyrer mer jobb. Man bør forberede ved å rydde i neglebånd som vanlig, deretter legge en underlakk som fyller rillene på neglene godt for så å legge lag på lag helt til fargen er mettet og ikke gjennomsiktig. Avsluttningsvis legges enten en matt eller en klar overlakk som gir ekstra hold.

Flere designere viste pastellfarger. Alice + Olivia valgte en nydelig lavendelfarge, Alexander Wang og DKNY holdt det naturlig beige, mens Altuzarra og Naeem Khan hadde lyse rosa negler, Costello Tagliapietra viste en babyblå farge. Proenza Schouler valgte en favoritt, Mademoiselle, en lys, transparent og svakt rosa farge som ofte er å se på Fashion Weeks verden rundt. Den gir neglene det lille ekstra når sluttresultatet skal være friskt og naturlig.

De som valgte å gå for mer farge viste sterke og klare farger, som Reed Krakoff hvor det var sterke, marineblå negler, mens Veronica Beard hadde valgt en rosa korallnyanse.

Folie var en av trendene vi så på catwalken for S/S 2015, blant annet på Kenzo hvor folien var lagt over negler med lys neglelakk. Folien var plassert midt på neglen og påføringen av den så mer eller mindre tilfeldig ut.

Prabal Gurung hadde valgt en inspirasjon for sine negler som sender tankene til eksotiske mønstre, blomster og dyr. Neglene hadde fått et strøk med svakt farget baselakk eller transparent beige, deretter var små striper i farge malt med tynn pensel på et par av neglene, som en zebra! En diskré og utrolig kul effekt.

Ombré negler som gikk fra turkis til hvitt ble vist på Nanette Lepore og kan varieres i det uendelige med andre farger.

Wes Gordon hadde malt neglene i et tynt, hvitt rutenett som gav en spennende tekstur med et frisk og trendy uttrykk.

Allikevel er negativt rom en av de trendene det er blitt fokusert mest på i forbindelse med negltrender for vår/sommer 2015. Denne looken legges ved å påføre baselakk på hele neglen for deretter å legge farget neglelakk på noen felter av neglen, noe som skaper en ‘ubalanse’ på neglen med tanke på hvordan man tradisjonelt bruker neglelakk. Delpozo gjorde dette ved å lage små halvsirkler neders på neglen og holdt resten av neglen fri for farge. For å oppnå en fullverdig negativt rom-manikyr må noen deler av den naturlige neglen (med base) være synlig. Se eksempler på denne typen manikyr på bildene nedenfor.

Sjekk også ut Flowerista, vårkolleksjonen fra essie, her: Flowerista