Dette er retten stadig flere vil spise i påsken

Dette er retten stadig flere vil spise i påsken

Salgstall og nettsøk viser at nordmenn har fått smaken på bacalao i påsken. Det er den klassiske røde gryten som er mest populær.

Norsk klippfisk er elsket av millioner i utlandet, men her hjemme er også interessen for den smaksrike retten økende. Dybvik AS i Ålesund Norges ledende klippfiskprodusent, og eier og daglig leder Jakob Dybvik merker godt at nordmenn vil sette bacalao på bordet i påsken. Han selger stadig mer klippfisk rundt påsketider.

- Denne tiden på året er hektisk. Vi får mange tilbakemeldinger på sosiale medier fra folk som vil ha oppskrifter på bacalao, og som vil vite hvordan klippfisk skal tilberedes, sier han.

Ukesstatistikkene fra kjedene de selger til, viser at nordmenn kjøper mer klippfisk i mars og april.

- Vi har hatt en vekst i salg av klippfisk på 150 prosent siden 2011. Og det er populært over hele landet, selv om vi merker at folk i Nord-Norge spiser mer om sommeren og tidlig på høsten. Men salgstoppen kommer rundt påske, sier han.

Bacalao i påsken

Klippfisk er et mindre kjent produkt sammenlignet med for eksempel torsk og laks når det gjelder konsum. Dybvik tror interessen kommer av at ferskfisksesongen for torsk er på hell rundt påsketider. Tradisjonelt sett er påsken fastetid, men det er også en tid for å samles rundt middagsbordet, for eksempel til en bacalaogryte som er enkel å lage til mange.

- Du kan lage den dagen før - og den smaker like godt dagen etter. Klippfisken er også perfekt i påsken som hyttemat fordi den ikke trenger å være fersk. Du kan legge den  vann dagen før du har tenkt å bruke den, påpeker han.

Klippfiskprodusenten prøver nå å gjøre skjærtorsdag til nasjonal klippfiskdag over hele landet. Han vil løfte fram klippfisken til den posisjonen han mener den fortjener, og kjører smaksprøver, oppskriftshefter og kampanjer i butikkene for å nå påskekundene.

- Vårt ønske er at mange nordmenn skal sette klippfisk på bordet akkurat denne dagen, sier Jacob Dybvik.

Populært søk

Norges sjømatråd ser også at bacalao-trenden er økende. På nettsidene til Godfisk.no viser grafene at stadig flere søker etter den røde bacalaogryta.

- Vi ser en topp rundt påske, midt-sommer og jul. Dette stemmer godt med søkene på google også, sier markedssjef for Norge, Lisbeth Bjørvik Hansen.

I likhet med klippfiskprodusent Jacob Dybvik mener markedssjefen at klippfisk er en perfekt turkamerat i påsken. Den er lettpakket mat, så den passer fint i sekken. På hytta lager bacalao seg selv mens du er på skitur, og når du er tilbake har du et ferdig måltid som metter mange.

- Ikke minst er bacalo kjempegodt, og det finnes utrolig mange forskjellige oppskrifter å prøve ut.

Populært i utlandet

I utlandet har norsk klippfisk lang tradisjon, spesielt i påsken. Interessen for den saltede og tørkede torsken oppstod allerede i middelalderen. I katolske land var det ikke lov til å spise kjøtt under fasten. Fisk som kom fra det kalde, klare havet ble derimot ansett som kald mat - og dermed lov. Spesielt gjaldt dette på langfredag, men også på påskeaften. Da ble det sett på som lite fromt å meske seg med kjøtt under Jesu lidelse. I land med sterke katolske tradisjoner som Brasil, Portugal og Spania, står klippfisk like sterkt i dag. Portugal er kanskje det landet hvor de spiser mer klippfisk per innbygger enn noe annet sted i verden. Her har de en kokebok med over 1000 ulike klippfisk-oppskrifter.

- Klippfisk blir spist i alle verdenshjørner, på alle mulige slags vis. Da er det ekstra gøy at bacalao ser ut til snart å bli like populært også i Norge. Det er jo en ekte påskerett, mener Bjørvig Hansen.

I Norge foregikk tørkingen på klippene helt fram til 1960-tallet, derav navnet klippfisk. Den har vært enormt viktig for kysten i alle tider, og har også i dag stor økonomisk betydning mange steder. Spesielt er det eksport som skaper verdier, og nesten 90.000 tonn klippfisk av hovedsakelig torsk pakkes og selges til utlandet hver eneste sesong.

Fakta om klippfisk:

• Fisk av arter som torsk, sei og hyse som først blir saltet i kar i to uker
  • Stables med salt mellom lagene
  • Ligger tørt i to uker slik at laken renner av.
  • Ferdig saltet fisk blir så tørket i en tørketunnel eller et tørkekammer
  • Kjøpes hel eller i serveringsbiter
  • Kjøper du tørr klippfisk må den vannes ut før du kan bruke den.

Christina Neumann

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver, Norges sjømatråd 92491591
Trude Bessesen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver 901 83 790
Dag Sørli

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 970 16 311

Godfisk

Godfisk er Sjømatrådets merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Godfisk skal gi deg og din familie inspirasjon og kunnskap om sjømat og bidra til at det blir enklere å velge fisk og skalldyr oftere.

Godfisk
Stortorget 1