Gå videre til innhold
Dunlop vil arbeide for å skape flere variabler i motorsport – viser 4 BTCC-løpsdekk i Genève

Pressemelding -

BTCC-løpsdekk innfører spennende strategiske elementer for både førere og team.

Genève i Sveits, 3. mars 2015 – Dunlop kunngjør i dag at de vil fremheve en serie med dekk med de nyeste spesifikasjonene produsert for MSA British Touring Car Championship (BTCC) – ett av verdens ledende mesterskap for produksjonsbaserte løpsbiler – på den internasjonale bilmessen i Genève. Disse nyeste dekkene gir førerne mulighet til å velge materialer, noe som innfører et nytt strategielement i de tette sprintløpene i TCC.

Dunlop har levert dekk til BTCC siden 2003, og har blitt bedt om å lage et dekk med valgmuligheter i 2013 for å innføre mer strategiske variabler i løpene, siden muligheten til å bruke et mykere dekk ville gi løpet en ny dimensjon.

I dag omfatter BTCC-dekkserien tre dekk for tørt vær: Dunlop Sport Maxx Soft, Dunlop Sport Maxx Medium, og Dunlop Sport Maxx Hard – det siste spesielt utviklet for den ultraraske Thruxton-banen. Serien omfatter også Dunlop Sport BluResponse, et løpsdekk spesielt beregnet på regnvær. Alle dekkene er utformet med tanke på løpenes lengde, men hvert av dem er utviklet for å oppnå best mulig resultater under bestemte temperaturer og føreforhold på banen.

«Vi er stolte av BTCC-dekkserien og glade for å kunne vise dem frem i Genève. BTCC-dekkenes konstruksjon er basert på de viktigste kunnskapene våre fra Dunlops vellykkede GT-serie. De tre tørrværsdekkene er laget av materialer og med teknologi som vi har lyktes godt med i andre former for motorsport, for eksempel vårt

LMP2-program, som vant den europeiske Le Mans-serien», sier James Bailey, PR- og kommunikasjonsdirektør hos Dunlop Motorsport for EMEA.

Dekkene som vises i Genève kommer med en nylig oppgradering, inkludert en mer responsiv konstruksjon som opprettholder den holdbarheten som Dunlop er kjent for, samtidig som den også gir føreren bedre veikontakt, spesielt under kraftig bremsing og i svingsekvenser som krever raske retningsendringer. Det gir førerne en presis følelse, spesielt i innsving til raske svinger.

MSA British Touring Car Championship tiltrekker seg team som representerer originalutstyrsprodusenter (OEMer) som BMW, Honda, Mercedes-AMG, Ford, VW, Audi, MG og Toyota. I 2015 vil BTCCs rekker bli utvidet med Infiniti, som har valgt dette mesterskapet til å fremme veksten av varemerket deres i Europa.

«En av utfordringene i BTCC er å utforme og utvikle et dekk som passer til mange ulike biler. De fire beste førerne i 2014-mesterskapet kjørte fire forskjellige bilmodeller, og det viser vårt engasjement for å skape paritet, konsistens og likhet i denne tøffe konkurransen», legger Bailey til.

Dekkvalget er den siste i en lang rekke nyvinninger som Dunlop har lansert via BTCC. I 2009 lanserte Dunlop radiofrekvens-ID (RFID) i løpsdekkene for å hjelpe administrasjonen å overvåke hvor mange dekk konkurrentene brukte i løpene. Denne teknologien brukes også innen flåteavdelingene i Goodyear Dunlop-gruppen – spesielt innen administrasjon av lastebildekk.

Mer informasjon og pressemateriell om Goodyear og Dunlop på den internasjonale bilmessen i Genève er å finne på www.goodyear-press.com, eller følg oss på Twitter @goodyearpress.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 69,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 52 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.