Gå videre til innhold
Goodyear kunngjør retur til Le Mans 24 timer og FIA World Endurance Championship

Pressemelding -

Goodyear har annonsert at selskapet igjen vil være med i europeisk og internasjonal bilsport ved å utvikle et nytt utvalg av dekk for FIA World Endurance Championship (WEC), inkludert 24-timersløpet Le Mans.

FIA World Endurance Championship består av langdistanseløp på fire kontinenter med Le Mans som sesongfinale; et løp som Goodyear-utstyrte biler har vunnet 14 ganger.

Goodyear har valgt billøp som det første trinnet i sitt comeback innen World Championship-billøp, siden det gir en sterk plattform for å demonstrere dekkteknologier på et bredt spekter av forskjellige prototype- og GT-biler. Motorsportsjef Ben Crawley forklarer: – Løpenes natur (de varierer fra 4 til 24 timer) betyr at dekkvalg og strategi er kritisk, og det gir en motiverende utfordring for teknologiteamet i våre europeiske innovasjonssentre før vi utforsker andre racingsmuligheter for merket.

Goodyear har utviklet et nytt utvalg av dekk for Le Mans Prototypes i over ett år ved innovasjonssentrene i Hanau (Tyskland) og Colmar-Berg (Luxembourg). Dekkene vil bli utviklet og produsert ved siden av Goodyears nyeste utvalg av Eagle F1 SuperSport-dekk for ytelses- og supersport-biler. Dette sikrer at teknologien og kunnskapsoverføringen mellom landevei og bilbane optimaliseres for å gi begge deler fordeler. Dekkene vil debutere i starten av 2019/2020 WEC-sesongen – på Silverstone i august.

Dette comebacket markerer en retur av det berømte merket i globale sportsbilløp på en av de mest ikoniske banene. Med over 250 000 tilskuere er Le Mans en av de største sportsbegivenhetene i verden. – Motorsport er stadig en av de mest populære globale idrettene, fortsetter Crawley. – Det er en ideell plattform for oss å engasjere seg med forbrukerne rundt arven, lidenskapen, innovasjonene og teknologien som utgjør Goodyears historie i billløp.

– Vi vil i første omgang fokusere på sportsbilløp, før vi bruker det vi har lært i andre løpskategorier, som kan ligge innenfor endurance-arenaen eller i andre løpsserier, sier Crawley.

Goodyear har en stolt historie i motorsport. I tillegg til de 14 seiene i Le Mans 24 timer, ble Goodyear-dekk brukt til å vinne 368 Formel 1 Grand Prix – en rekord som fortsatt ikke er slått. Goodyear har også betydelig erfaring med sportsbilløp etter flere tiår med suksess i amerikansk IMSA-racing.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 64 000 ansatte og produserer sine produkter på 47 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.