GP Racer D212

Nye Dunlop GP Racer D212 klar for 2017-sesongen

• Dunlop GP Racer D212 er gategodkjent, men er utviklet med tanke på å brukes til track days og konkurransekjøring.
  • Fullstendig serie nå tilgjengelig i hele Europa
  • Inneholder teknologier som er utviklet i forbindelse med vår suksess i FIM Endurance World Championship og bygger på D212 GP Pro

Dunlops GP Racer-serie har lenge vært en favoritt blant konkurranse- og trackday-førere. I februar kommer det nye GP Racer D212 ut på markedet over hele Europa etter den vellykkede introduksjonen innenfor konkurransekjøring i fjor.

Dunlop hadde allerede prøvd ut dekket i de krevende motorsportkonkurransene. Det første produksjonsversjonen av GP Racer D212 ble brukt i siste runde da Lucas Mahias (GMT94 Yamaha) vant begge Supersport-løpene i det franske Superbike-mesterskapet. Prototypedekk hadde da allerede vært prøvd ut i FIM Endurance World Endurance Championship.

Ny profil på fordekkene hentet fra det TT-vinnende GP Pro D212

GP Racer D212 inneholder teknologier som stammer direkte fra GP Pro D212, som har vunnet Isle of Man TT, bare justert for trackday- og konkurransekjøring på klubbnivå. Den nye støpeprofilen og stammekonstruksjonen er faktisk direkte avledet fra GP Pro, og det gir betydelig redusert behov for styrekraft og skarpere, raskere retningsendringer enn forgjengeren.

Kan justeres for vei og bane

Dunlops nyeste varmekontrollteknologi (inkludert i bakdekk i dimensjonene 190/55ZR17 og 200/55ZR17 i Endurance-versjonen) øker dekkets motstandskraft mot rifter ved hjelp av et veldig sterkt og holdbart ytre materiale, mens det samtidig gir et grep som i konkurransedekk med varme som genereres av det mykere basismaterialet.

Dekket har også den nyeste versjonen av Dunlops nyskapende NTEC-system, som gjør det mulig å justere trykket, som teknologidirektør Sebastien Montet forklarer: «Med NTEC kan førerne bruke lavere lufttrykk på banen, slik at kontaktflaten blir større for maksimalt mekanisk grep og jevnere slitasje uten at det går ut over førerens følelse av veikontakt og trygghet. Dette har, i kombinasjon med vår nyeste varmekontrollteknologi, vært en avgjørende faktor da vi laget et banedekk som også kan vinne konkurranser på toppnivå.»

Materialer valgt for holdbarhet som vinner konkurranser

GP Racer D212 inneholder et revidert MultiTread-materiale som er utviklet for å fungere ved lavere temperaturer. Både midt- og skuldermaterialene er oppgradert.

GP Racer D212 er tilgjengelig med materialblandingene Soft, Medium og Endurance. Med den nye Medium-gummiblandingen har fokus ligget på veigrep for ultimate resultater på kortere strekninger. Den nye Endurance-gummiblandingen gir optimal balanse mellom grep og langvarig holdbarhet.

Det endelige utvalget av gummiblandinger ble gjort etter et intensivt testprogram med noen av de beste Superbike- og Endurance-førerne, inkludert Mahias, Freddy Foray og Julien da Costa. Under konkurranseforhold kunne både Medium- og Endurance-bakdekkene kjøres tre stint på Catalunya og to stint på Paul Ricard. Det nye fordekket beviste også sin holdbarhet med opptil seks stint på Catalunya og Paul Ricard – det vil si over 200 runder før dekkbytte.

GP Racer D212 er nå tilgjengelig i hele Europa i følgende spesifikasjoner:

120/70ZR17 fordekk – slick (Medium)

120/70ZR17 fordekk – mønstret (Soft og Medium)

160/60ZR17 bakdekk – mønstret

180/55ZR17 bakdekk – mønstret (Medium og Endurance)

190/55ZR17 bakdekk – slick og mønstret (Medium og Endurance)

200/55ZR17 bakdekk – slick og mønstret (Medium og Endurance)

Hvis du ønsker mer informasjon om Dunlop Europe, kan du gå til www.dunlop.eu eller følge oss på Twitter: @DunlopMoto

Kontakt:

Hedmark, Oppland, Buskerud, Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold terje@starco.no

Nord og Sør-Trøndelag kurt@terjevold.no

Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal jan.arve@scanvest.no

Nordland, Troms og Finnmark Tommy@dekkimport.no

Om Dunlop Europe

Dunlop Europe er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk, med en imponerende suksesshistorie innenfor motorsport. Dunlop Europe er teknisk partner med Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i utholdenhetsløp, Kawasaki og Team HRC i MXGP og offisiell dekkleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlop Europes omfattende motorsporterfaring har ført til nyskapende teknologi for dekk som produseres for hverdagskjøring.

Dunlop Europes dekk var montert på sykkelen som vant det første 500cc-mesterskapet for motorsykler i 1949, og dominerte serien gjennom de påfølgende tiårene. I 1991 vant en sykkel med Dunlop Europes dekk den første av tre World Superbike-titler på rad, og i tok 2008 Marco Simoncelli Dunlops 200. seier på rad i 250cc GP-klassen, en serie hvor Dunlop Europe to sitt 17. verdensmesterskap. I 2010 ble Dunlop Europe eneleverandør til Moto2, og Moto3 fulgte etter i 2012. Samarbeidet med Dorna om å fortsette å levere dekk til de to viktigste MotoGP-klassene ble fornyet for 2015 og fremover.

Utholdenhetsløp har vært dominert av Dunlop Europe-team og -førere, med ti av tolv verdensmestertitler siden 2012, mens alle John McGuinness' seire i Isle of Man TT også ble oppnådd på dekk fra Dunlop Europe. Dunlop Europe har vunnet alle store motorsykkelpriser som finnes – fra GP-verdensmesterskap til Isle of Man TT, fra World Superbike and Supersport til World Endurance, med tilsvarende suksess over hele linjen innen motocross og andre off-road-mesterskap.

De nyeste veidekkene fra Dunlop Europe monteres på motorsykler fra ledende produsenter som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.