Trafikkulykker skyldes først og fremst dårlige sjåfører.

Trafikkulykker skyldes først og fremst dårlige sjåfører.

De fleste i Norden mener at eventuelle ulykker skyldes bilførernes manglende kompetanse . Mange anser også at fyllekjøring og utslitte eller dårlige dekk kan forårsake ulykker. Derimot anser bare et fåtall at for høy fart fører til trafikkulykker – i Norge så få som 13 prosent. Det viser Goodyears nye, årlige dekkbarometer.

Det kan finnes mange faktorer bak ulykker på veiene, men i Norden er de fleste enige om at den som sitter bak rattet, som oftest er den som forårsaker trafikkulykker. Svenskene er mest overbevist om dette. Hele 93 prosent av dem mener at det er mangler i sjåførens kompetanse som fører til ulykker. I Norge og Finland er 83 prosent inne på samme linje, mens tilsvarende tall i Danmark er 77 prosent.

Det nest vanligste er at man anser alkohol- eller narkotikapåvirkede bilførere som en ulykkesrisiko. Også her skiller svenskene seg ut med hele 82 prosent som mener dette. 77 prosent av finnene mener det samme. Dansker og nordmenn er litt mindre bekymret for hvor stor innvirkning alkohol og narkotika har på ulykkesstatistikken. med henholdsvis 65 og 62 prosent som mener at dette er den vanligste årsaken til trafikkulykker.

Kvaliteten på dekkene ser også ut til å være viktig for trafikksikkerheten i henhold til Goodyears dekkbarometer. I Sverige svarer høyest andel i hele Norden, 70 prosent, at gamle og utslitte dekk fører til flere ulykker på veiene. Ellers i Norden ligger dette tallet på drøyt 50 prosent.

En tydelig trend som viser seg i årets dekkbarometer sammenlignet med da samme undersøkelse ble gjennomført for ett år siden. er at betydelig flere i Norden mener at nye dekk av dårlig kvalitet kan føre til ulykker. I fjor mente bare 20 prosent av svenskene dette, mens 14 prosent av danskene, 13 prosent av finnene og 11 prosent av nordmennene mente det sammen I dekkbarometeret for 2014 svarer hele 36 prosent av svenskene og finnene at nye dekk av dårlig kvalitet bidrar til bilulykker. Blant danskene og nordmennene er det tilsvarende tallet henholdsvis 27 og 28 prosent.

Derimot ser ikke en gang halvparten farene med å kjøre over fartsgrensene. Aller minst bekymret er nordmennene, der så få som 13 prosent svarer at høy fart er den vanligste årsaken til trafikkulykker.

- Mange ting kan bidra til trafikkulykker, og sjåførens handlinger bak rattet er i mange tilfeller helt avgjørende. Men ikke en gang den mest kompetente sjåfør kan alltid kompensere for omstendigheter som værforhold, dårlige dekk eller uforutsigbare medtrafikanter. For å kjøre trygt er det derfor alles ansvar å passe på at man har en fullt ut fungerende bil med gode dekk, og at man holder riktig fart og er våken og oppmerksom bak rattet, sier Linda Brandelius, Nordic Marketing Manager hos Goodyear Dunlop.

Goodyears fem tips for en tryggere tur:
      1. Vær bevisst din egen fysiske tilstand. Kjør aldri når:

du har drukket alkohol du har tatt medikamenter som kan påvirke din evne til å kjøre  du er veldig trøtt du er følelsesmessig opprørt – det kan føre til at du bli uoppmerksom

2. Planlegg turen Sjåfører som ikke har planlegg pauser i løpet av turen, anstrenger seg ofte litt mer for å kjøre noen kilometer lenger. Det er da farene begynner å øke.

3. Kontroller dekkene dine Du bør kontrollere lufttrykket i dekkene minst en gang i måneden. Glem heller ikke å kontrollere mønsterdybden. Riktig mønsterdybde hindrer sladd, vannplaning og at det lekker ut luft.

4. Tenk på avstanden Hold god avstand til bilen foran. Det tar for eksempel omtrent tre ganger så lang tid å bremse ned på våte veier enn på tørre.

5. Sett ned farten  Det kan være farlig å kjøre for sakte, men sett ned farten når værforholdene blir dårligere med for eksempel tåke, regn, snø eller blendende sol. Ikke stress, og ikke mist tålmodigheten.

De viktigste årsakene til trafikkulykker

1. Manglende kompetanse hos sjåføren

28 %

27 %

36 %

Goodyears dekkbarometer 2014 er basert på følgende undersøkelse fra 2013/2014: Goodyear
Dunlop Brand Perception Survey, Winter 2013. Gjennomført av GFK Custom Research
med 4200 forbrukere mellom 25 og 59 år i Estland, Latvia, Litauen, Sverige,
Norge, Danmark og Finland. Undersøkelsen ble gjennomført i januar 2014.

Goodyear er et av verdens største dekkselskaper. Selskapet har ca. 69 000 ansatte og produksjon på mer enn 51 anlegg i 22 land over hele verden. På sine to innovasjonssentre i Akron i Ohio, og i Colmar-Berg i Luxemburg utvikles topp moderne produkter og tjenester som setter bransjestanderen for teknologi og ytelse. Goodyear ble grunnlagt i 1898, og selskapets nyvinninger har satt nye standarder for bilbransjen i over 100 år. Mer informasjon: www.goodyear.no

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.