Gorenje lanserer high-tech hvitevarer designet av franske Ora-Ïto

Eleganse, rene linjer og brukervennlig teknologi gjør Gorenje Ora-Ïto Collection til en tidløs og moderne serie av kjøkkenprodukter. Kolleksjonen er designet av den franske designeren Ora-Ïto, som slo igjennom globalt med modige og til tider provoserende designideer.

Ora-Ïtos markante design-signatur er »simplexity«. Designet er rent og uten unødige detaljer. Bak det elegante og enkle designet gjemmer det seg avansert teknologi. Dette karakteristiske formspråket har han overført til en hvitevare-kolleksjon for Gorenje, med klassiske løsninger i materialer som metall og glass. Prisene er overkommelige, og serien forhandles over hele verden.

Ideen bak det markante designet er på kunstnerisk vis å kombinere det organiske formspråket med det futuristiske. Frontenes overflate er nattsorte eller kritthvite, slik at de reflekterer lyset i kjøkkenet. Håndtakene er fremstilt i børstet aluminium, men fås også i sort og rustfritt stål.

Gorenje Ora-Ïto Collection representerer ikke bare på design i verdensklasse. Ovnen har touch-funksjon, nedkjølingssystem, teleskopskinner – og er basert på Gorenje HomeMADE-ovnene, hvor man anvender teknologi basert på tradisjonelle vedfyrte bakerovner. Utformingen gjør at varmluften fordeles jevnt i ovnen.

Gorenje HomeMADE-ovner har en nøye gjennomtestet plassering av varmeelementene, som gir perfekt stekeresultat. Bakpanelets avrundede kanter og hvelvet ovnsrom gir optimal sirkulasjon og fordeling av varmluften.

Gjennomtenkt design kombinert med moderne teknologi finner man også i de øvrige hvitevarene, hvor alt finnes i sort eller hvitt. Ora-Ïtos stilsikre formspråk kjennetegner hele serien, som dekker alle hvitevarer – fra mikrobølgeovn til oppvaskmaskiner. Hvit eller sort platetopp finnes både som gass- og induksjons-topp.

Om designeren:

Ora-Ïto slo igjennom globalt i kraft av sine modige og til tider provoserende designideer. I begynnelsen av karrieren presenterte han flere produkter i eget design, som om de var laget for noen av verdens største brands. Andre ville kanskje fått en rettssak på nakken, men Ora-Ïto ble hyret inn av selskapene, som var imponert over hans tilgang til design. I dag designer han produkter for noen av verdens største brands; Heineken, Adidas, L’Oréal, Toyota og Davidoff, og har mottatt en rekke priser for sitt arbeid.

Les mer om Gorenje Ora-Ïto Collection  på www.gorenje-oraito.com og www.gorenje.no

• Gastronomi

• ora-ïto
  • matlagning
  • kjøleskap
  • kjøkken
  • innbyggingsovn
  • designhus

I 1976 ble det danske datterselskapet -med hovedkontor i København, lansert. Siden den gangen har Gorenje Group Nordic vokst til et multinasjonalt selskap med ansvar for alle de nordiske og baltiske landene. Gorenje tilbyr hvitevarer fra følgende fem merker: Gorenje, Gorenje+, Asko, Atag og Upo. Gjennom en bred, høyt kvalifisert distribusjon i åtte land tar Gorenje Group Nordic sikte på å tilby et bredt spekter av tjenester og innovative, designbevisste produkter i alle prisklasser, for sikrer våre kunder enkle løsninger uansett smak og behov.