Baderomsserie på konsumentenes premisser

Baderomsserie på konsumentenes premisser

Gustavsberg lanserer nå sin nye baderomsserie, designet på bakgrunn av 70 år med  inntrykk, tilbakemeldinger og ønsker fra tusenvis av konsumenter og fagfolk. Resultatet er den nye komplette baderomsserien Natuic – en serie som består av stilrene og funksjonelle produkter gjennomsyret av innovative løsninger. Verdens mest demokratiske spyleknapp er bare ett eksempel, og underbygger seriens eget motto – Designed by you.

Gustavsberg har utviklet baderomsprodukter siden 1940. I alle disse 70 årene har målet vært å imøtekomme behov og ønsker hos alle de menneskene som starter og avslutter dagen sin i et baderom fra Gustavsberg. Med den nye baderomsserien Nautic har ambisjonen vært å skape Gustavsbergs mest tiltalende og inspirerende serie noen sinne, ved å fange opp ønsker fra både fagfolk og konsumenter – og samtidig by på design og funksjoner som gjør serien til fremtidens klassiker. Verdi for pengene og høy kvalitet har også vært i fokus ved utviklingen av nye Nautic.

Designed by you – en kreativ prosess
Ved utviklingen av Nautic valgte Gustavsberg å ikke først og fremst lytte til sine egne spesialister, men heller la erfaringer fra konsument- og proffmarkedet styre designprosessen. Oppdraget med å utvikle baderomsserien gikk til den internasjonalt velrenommerte  designgruppen Myra Industriell Design, som har vært involvert i designarbeidet i to år. Peter Nordgren, industridesigner hos Myra, har vært prosjektleder:

- Vi ønsket å utvikle noe helt nytt og designe produkter som skiller seg ut i standardsortimentet. Designet skulle være tydelig og distinkt. Nautic er en elegant baderomsserie med harmoniske linjer som tiltaler øyet, samtidig som produktene er praktiske og enkle å rengjøre. Personlig er jeg ekstra fornøyd med designet på servanten, den elegante bidéen og at vi har lykkes i å skape et helt nytt emballeringskonsept for produktene som både er miljøvennlig og ergonomisk utformet, sier Nordgren.

Verdens mest demokratiske spyleknapp
Nautic er en komplett baderomsserie med toaletter, bidéer, badekar, servanter, kraner og baderomsmøbler. I tillegg til de harmoniske linjene kjennetegnes serien av innovasjoner som gjør baderommet stillere, mer hygienisk og lettstelt. Blant annet har toalettene heldekkende porselenskappe, som skjuler en separat og lydabsorberende inntertank – og som hinder kondens på utsiden av sisternen.

Myke linjer og en skjøt mellom vannsisternen og setet bidrar til å gjøre Nautics fem toaletter mer hygieniske og enklere å rengjøre. Flaggskipet blant toalettene i Nautic-serien har både ”Soft-Close” og ”Quick-Release”-funksjon. Soft-close sørger for at setet alltid lander mykt, og det kan enkelt fjernes med quick-release for lettere rengjøring. Spyleknappen er en historie for seg selv:

- Jeg mener vi har utviklet verdens mest demokratiske spyleknapp, sier Johan Lundin, salgs- og markedssjef i Gustavsberg. Barn og eldre med svake hender har ofte vanskelig for å benytte spyleknapper. Med tanke på disse har vi laget en ny, ergonomisk spyleknapp som gjør det enkelt for barnehender, svake hender og hender med lange negler å spyle ned. Dessuten er den godt synlig i dempet belysning, og designet gjør det enkelt å forstå hel- og halvspyling.

Ellipseform og miljøtenking
Til tross for at ellipsen ble oppfunnet av de gamle egypterne for tusenvis av år siden, sprer ellipseformen skjønnhet og løser problemer den dag i dag – blant annet i Nautic-seriens servanter. Det ellipseformede designet utnytter plassen bedre, og er snillere i den forstand at det ikke finnes noen spisse hjørner å slå seg på. Om ønskelig kan man behandle Nautic med CeramicPlus, som forsterker porselenets smuss- og vannavstøtende  egenskaper. Vannet renner lettere og tar med seg smuss og kalk slik at behovet for bruk av rengjøringsmidler og kjemikaler reduseres.

Bytt dekorfarge på baderomsmøblene
Nautic baderomsmøbler omfatter alt fra små veggskap til store underskap for heldekkende servanter. De ferdigmonterte møblene tåler fukt godt, og kommer med soft-close-funksjon. Speilskap med integrert stikkontakt, glasshyller som enkelt lar seg rengjøre og fjerning av håndtak som samler støv er eksempler på hvordan Gustavsberg har tatt med konsumentens ønsker i utviklingen av baderomsserien. Møblene finnes i hvit høyglans, matt og stilren grå, hvit melamin og eksklusiv oliventre. Det finnes utbyttbare dekorlister til møblene, slik at badet enkelt kan fornyes. Listene finnes i aluminium, blank hvit, sort, rød og mønstret oliventre.

Ergonomisk og miljøvennlig emballeringskonsept
Det har vært et sterkt ønske fra fagfolk om å gjøre emballasjen lettere å bære og lettere å kildesortere for gjenvinning. Frem til nå har alle toalettemballasjer i prinsippet sett lik ut: en trepall i bunnen, papp og plastskum.

Gustavsbergs nye emballeringsløsning står for kvalitet, og er ergonomisk og miljømessig smart. Den gamle trepallen som lett ble fliset opp og forårsaket riper har blitt erstattet med mindre materiale. Dette gjør produktene enklere å bære, forenkler søppelhåndteringen, sparer tid og er mer miljøvennlig.

Nautic erstatter Gustavsbergs baderomsserie Nordic, og finnes i norske butikker fra og med midten av oktober.

Emner

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter, med salg i Skandinavia, Russland, Hviterussland, Ukraina og de baltiske landene med flere eksportmarkeder. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 600 medarbeidere, og omsetningen er cirka 1000 millioner SEK. Gustavsbergsgruppen er et heleid datterselskap av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG, og tilhører dermed en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger.  www.gustavsberg.no

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness +46 70 073 01 44
Christian Mjaaseth

Pressekontakt Country Manager Norway Bath & Wellness

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Høye nordiske standarder, tidløs design og smarte løsninger som sparer vann, energi og penger gjør det enkelt å lage et komplett baderom fra Gustavsberg.

Selskapet eies av den tyske gruppen Villeroy & Boch AG, en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger. I konsernet inngår også varemerket Vatette, ledende innen installasjonsmaterialer for baderommet. Gustavsbergsgruppen har i dag rundt 400 ansatte og en omsetning på over 1,1 milliarder SEK.

Porselensproduksjon i Gustavsberg startet i 1825. De første baderomsproduktene ble produsert i 1939, og siden den gang har Gustavsberg stått for høy kvalitet, godt design og innovative løsninger. I dag er porselensproduksjon erstattet av montering i Gustavsberg, men fabrikken i Vårgårda produserer fortsatt kraner og har gjort det i over 100 år. I dag er Gustavsberg ledende innen vannsparing og miljømessig arbeid - fra produkt til ferdig installasjon. Les mer på www.gustavsberg.no

Villeroy & Boch / Gustavsberg
Villeroy & Boch AG Hauptverwaltung Saaruferstr.
66693 Mettlach