Vi glemmer hjemmets største bakteriebombe i rengjøringen

Vi glemmer hjemmets største bakteriebombe i rengjøringen

Oslo, 30. november 2015 – Åtte av ti nordmenn vasker badet én gang i uken eller annenhver uke. Men en av de største bakteriebombene – toalettbørsten – anses nærmest som fredet. Fire av ti sier det er ett år eller mer siden de byttet toalettbørsten.

Tallene er hentet fra en landsomfattende undersøkelse gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av baderomsprodusenten Villeroy & Boch Gustavsberg.

Rebecca Duvemyr, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Villeroy & Boch Gustavsberg, synes det er gledelig at så mange av oss ivrer etter å holde badet rent og attraktivt, men er overrasket over at det er så liten oppmerksomhet rundt toalettbørsten.

– Det er et paradoks at vi bruker så mye ressurser på badet, i form av dyre baderomsløsninger, rengjøring og diverse trivselsprodukter, samtidig som vi sjeldent bytter ut toalettbørsten. Toalettbørsten er trolig den aller største bakteriebomben i huset, og et arnested for bakterier som gjør deg utsatt for sykdom, sier Duvemyr.

Unge er de største synderne

De meste grisete toalettbørstene finner man helt klart hos de yngre aldersgruppene, og spesielt de uten barn. Nær halvparten (47 prosent) i aldersgruppen 18-34 år sier at de byttet toalettbørsten for mer enn ett år siden, eller at de ikke engang husker når det skjedde. Tilsvarende tall i aldersgruppen 34-54 år og 55+ år er henholdsvis 42 og 36 prosent.

Dette endrer seg imidlertid når de unge får barn. Av andelen unge uten barn svarte én av fire at de ikke kunne huske sist de byttet toalettbørste. Dette endrer seg til å gjelde kun én av ti når de får barn, og 67 prosent sier da har at de har byttet toalettbørste det siste året.

Det er også den eldste aldersgruppen som er flinkest på renhold av badet. I aldersgruppen 55+ år vasker 17 prosent to eller flere ganger i uken. Tilsvarende andel i alderen 18-34 år og 34-54 år er på kun henholdsvis 6 og 13 prosent. Undersøkelsen viser imidlertid at myten om at kvinner vasker mer enn menn, ikke stemmer: Tallene er tilnærmet like for begge kjønn i alle svaralternativene tilknyttet rengjøring av bad.

Vestlandet på bunn i bytte av toalettbørste

Undersøkelsen har også sett på regionale forskjeller og viser at man finner de mest bakterierike toalettbørstene på Vestlandet, hvor andelen som ikke har byttet børste på ett år eller mer utgjør 48 prosent, altså annenhver husstand. De flinkeste til å bytte toalettbørste er Østlandet (eksklusiv Oslo og Akershus), hvor tilsvarende andel er 38 prosent.

Sørlendingene er på sin side flinkest til å vaske badet. 13 prosent av dem vasker badet to eller flere ganger i uken, mens 54 prosent vasker badet én gang i uken. I motsatt ende befinner befolkningen i Oslo/Akershus seg, med henholdsvis 10 og 47 prosent.

Lurt å tenke på

I tillegg til regelmessig bytte av toalettbørste, råder Duvemyr til å tenke gjennom utforming og hygieniske løsninger når du skal kjøpe nytt toalett. Villeroy & Boch Gustavsbergs innovasjonen Hygienic Flush bidrar for eksempel til bedre hygienen på badet og mer effektiv rengjøring der du vanligvis ikke kommer til med toalettbørsten.

– Hygienic Flush er en nyskapende spyleteknikk som gjør effektivt rent i hele toalettskålen. Den største forskjellen fra en tradisjonell, lukket spylekant er at en åpen spylekant forenkler rengjøring ved å gjøre det lettere å komme til på områder det vanligvis er vanskelig å nå. Samtidig reduseres behovet for rengjøring, ettersom spyleteknikken rengjør bedre ved hver spyling, avslutter Duvemyr.

For ytterligere spørsmål, kontakt:

Rebecca Duvemyr

Villeroy & Boch Gustavsberg

E-post: rebecca.duvemyr@gustavsberg.com

Eller:

Anette Jamtvedt

PR-kontakt for Villeroy & Boch Gustavsberg i Norge

E-post: aj@nucleus.no

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført av YouGov i uke 46 i år, og det totale utvalget var 1011 personer.

Emner

Villeroy & Boch Norge AS er en del av det tyske konsernet Villeroy & Boch AG og tilhører en av Europas største produsenter av baderomsprodukter. I konsernet inngår også varemerket Gustavsberg, som er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Villeroy & Boch har vært en viktig del av den europeiske kulturen og er den ledende europeiske premium merkevaren innen husholdningsporselen, fliser, kjøkken og bad. Les mer på www.gustavsberg.no og www.villeroy-boch.com

Pressekontakt Marketing Communications Manager Northern Europe Bath & Wellness +46 70 073 01 44
Christian Mjaaseth

Pressekontakt Country Manager Norway Bath & Wellness

Villeroy & Boch / Gustavsberg

Gustavsberg er en av Skandinavias ledende produsenter av baderomsprodukter. Høye nordiske standarder, tidløs design og smarte løsninger som sparer vann, energi og penger gjør det enkelt å lage et komplett baderom fra Gustavsberg.

Selskapet eies av den tyske gruppen Villeroy & Boch AG, en av Europas største produsenter av baderomsinnredninger. I konsernet inngår også varemerket Vatette, ledende innen installasjonsmaterialer for baderommet. Gustavsbergsgruppen har i dag rundt 400 ansatte og en omsetning på over 1,1 milliarder SEK.

Porselensproduksjon i Gustavsberg startet i 1825. De første baderomsproduktene ble produsert i 1939, og siden den gang har Gustavsberg stått for høy kvalitet, godt design og innovative løsninger. I dag er porselensproduksjon erstattet av montering i Gustavsberg, men fabrikken i Vårgårda produserer fortsatt kraner og har gjort det i over 100 år. I dag er Gustavsberg ledende innen vannsparing og miljømessig arbeid - fra produkt til ferdig installasjon. Les mer på www.gustavsberg.no

Villeroy & Boch / Gustavsberg
Villeroy & Boch AG Hauptverwaltung Saaruferstr.
66693 Mettlach