Nyskapning og kreativitet i arbeidslivet

Hvorfor er nyskapning og kreativ kompetanse viktig for arbeidslivet?

Kreativitet og nyskapning er selve drivhjulet i alle innovasjons- og endringsprosesser. Det er kritisk for norsk næringslivs fremtidige konkurransekraft i en tid med stadig raske endringer, blant annet knyttet til den digitale revolusjonen. Dessuten er kreativitet og nyskapning et kompetanseområde som blir stadig mer etterspurt i utdanningen,samt at det utgjør en stadig større del av vår globale økonomi.

Toppledere i en rekke internasjonale selskaper har vurdert kreativitet som den viktigste lederegenskapen for suksess i næringslivet. Kvalifikasjoner som kreativitet, tilpasningsevne og god beslutningsevne pekes dessuten ut som viktigere enn fagspesifikke kunnskaper i fremtidens arbeidsliv. Større oppmerksomhet om kreativitet på arbeidsplassen har ikke bare en økonomisk side.

Studier viser at på arbeidsplasser der medarbeiderne får brukt sin kreativitet, er det høyere trivsel. Det er rett og slett motiverende og gøy å få brukt sin kreativitet og bidra til å finne bedre løsninger. Dessuten kan det føre til mer lojale medarbeidere, økt eierskap og en bedre arbeidskultur. Medarbeidere som jevnlig stimulerer og trener sin kreativitet, kan bli mer tilpasningsdyktig og løsningsorientert. Dessuten kan de få et høyere prestasjonsnivå.

Det er derfor mange gode grunner til å vektlegge kreativ kompetanse i arbeidslivet. Den gode nyheten er at kreativ kompetanse kan utvikles gjennom målrettet kursing og opplæring i kreative metoder, sammen med bedre tilrettelegging for kreativ praksis på arbeidsplassen. Så hvorfor jobber vi ikke alle mer med nyskapning? Kreativitet og nyskapning blir dessverre gjerne bare trukket frem på årlige seminarer. Kompetansen og gjennomføringsevnen forblir ofte lav. En årsak kan være at kreativitet og veien frem til nyskapning er vanskelig å måle. Dette gjelder ikke minst når vi skal arbeide i grupper og samhandle i møter for å finne best mulige løsninger. Det er en investering som først viser seg over tid, og som mange opplever går på bekostning av dag-til dag- aktiviteten.

Forfatterens utgangspunkt er at kreativitet ikke er en forutbestemt egenskap, knyttet til person eller profesjon. Det er heller snakk om en muskel alle har. Men noen bruker den langt mer og er derfor dyktigere til å utvikle ideer og løsninger.
Denne boken er altså for deg som er interessert i kreativt arbeid og vil utvikle nye løsninger basert på avdekkede problemer, ønsker og behov. Målet er at du raskt skal kunne finne frem til én eller flere kreative metoder, og stegvis bli geleidet i bruken av dem.

Utdrag fra boken Nyskapning av Erik Lerdahl

• arbeidsliv