Paraturnere skal kjempe om medaljer i Special Olympics

Paraturn-utøverne Joakim Hylland (16), Amund Sæther (17), Maren Iversen (17) og Emilie Ziegler (17) har terpet og trent: Nå er de klare til å representere Norge i Special Olympics World Summer Games.

De fire paraturnerne har alle Downs syndrom og turner til vanlig i Oslo Turnforening og Stabekk Turnforening. Maren, Emilie og Amund har deltatt på SOWSG tidligere, men for Joakim er det første gang.

I 2018 tok Joakim en gull, to sølv og en bronse under London International Competition. Mens Amund tok med seg to sølv og tre bronse medaljer.

Emilie og Maren fra Stabekk Turnforening skal kjempe om medaljer i rytmisk gymnastikk. Jentene er rutinerte utøvere som har gjort det bra i internasjonale konkurranser de siste årene. I fjor ble Emilie Ziegler Søiland Nordisk Mester i køller og vimpel.

Hovedtrener i Rytmisk gymnastikk, Katelyn Garbin, forteller at jentene er klare til konkurransen.

- Det de må huske på er å ha det gøy på teppe og nyte øyeblikket, sier hun. Katelyn har selv deltatt i verdenslekene to ganger, og er trolig den eneste hovedtrener i Norge med Downs syndrom.

Norges Gymnastikk- og Turnforbund og teamet rundt våre paraturnere har stor tro på medaljer i Special Olympics 2019. Parautøverene våre skal ut i konkurranse:

15.-16. mars – Konkurranse turn menn

19.-20. mars – Konkurranse rytmisk gymnastikk

Special Olympics World Summer Games er verdens største idrettsarrangement som gir mennesker med utviklingshemming muligheter til å konkurrere uansett ferdighetsnivå. Konkurransene tilrettelegges slik at alle konkurrerer på et rettferdig og utfordrende nivå, hvor alle gis mulighet til å vinne. Arrangementet arrangeres hvert andre år, året før de Olympiske leker.

Fakta om gjennomføring av konkurransen

Først skal de gjennom en såkalt divisjonering. Dette gjøres for at alle utøvere skal ha mulighet til å konkurrere med andre på tilnærmet likt ferdighetsnivå. Grunnprinsippene for inndeling er:

• Kjønn
  • Alder
  • Ferdighetsnivå basert på tidligere oppnådde resultat
  • Det skal være minimum tre og maksimum åtte utøvere i gruppen (divisjon)
  • Det skal ikke være større differanse enn 15% mellom svakeste og beste resultat innenfor gruppen (divisjon)
  • I tillegg er det ulik vanskelighetsgrad på øvelsene

Kontaktperson Paraturn:
Person: Irina Solem
Mail: Irina.solem@gymogturn.no

• Gymnastikk

• norsk idrett
  • special olympics
  • gymnastikk og turn
  • paraturn
  • paraidrett

NGTF satser på å gi unge ambisiøse utøvere mulighet til å ta opp konkurransen med verdenstoppene, men har breddeidretten med et bredt spekter av aktiviteter både for barn, ungdom, voksne og eldre, som sitt fremste varemerke. Våre konkurransegrener er turn kvinner, turn menn, rytmisk gymnastikk, troppsgymnastikk og gymnastikkhjul.

Vår idrett gjenspeiler verdiene:

• Spennende
  • Inkluderende