Slik skal vi få el-lastebiler på norske veier

Stadig flere nordmenn velger elbil når de skal kjøpe ny bil, og de siste årene har antallet elbiler på norske veier økt betraktelig. Men har du tenkt over at det ikke er like vanlig å se el-lastebiler eller el-busser? Det vil vi i Hafslund Nett gjøre noe med.

De vanligste grunnene til at vi nordmenn velger elbil når vi skal ha ny bil eller bil nummer to, er lavere drivstoffkostnader, at elbilen er miljøvennlig, billigere bompasseringer og ny teknologi for å nevne noen. Man skulle kanskje tror at dette var like naturlig for transportbransjen i Norge, men sannheten er at det har skjedd lite innen elektrifisering innenfor tungtransport. Helt til nå.

Få med deg debatten på Arendalsuka: Norges og kanskje verdens første europavei på el. Men er det mulig?

Skal gjøre E6 til EL6 – er det mulig?

Norge har forpliktet seg til å redusere sine nasjonale klimautslipp med 40 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990. Transport står for 30 prosent av norske utslipp, og utslippskutt innenfor tungtransport er nødvendig for at vi skal nå klimamålene for 2030. Biodrivstoff er tatt i bruk av noen aktører, men tilgangen på biodrivstoff er ikke god nok til å kutte ned utslipp over tid. I Oslo har de første el-bussene nå inntatt kollektivrutene.

Nasjonal transportplan er det satt et mål om at 50 prosent av alle nye lastebiler skal ha nullutslipp i 2030, men det er fortsatt uklart hvordan vi skal nå dette målet i løpet av de neste tiårene.

Går sammen med andre nettselskaper for å finne elektrisk løsning

Vi i Hafslund Nett har sammen med tre andre nettselskaper og sentrale transportører, lastebilprodusenter og Miljøstiftelsen Zero satt i gang prosjektet EL6 som skal elektrifisere E6 for tungtransport. Sammen jobber vi for å finne gode løsninger for hurtigladning langs E6 som tar utgangspunkt i hviletidsbestemmelsene for lastebilsjåfører, gode lokasjoner for hurtiglading av flere lastebiler samtidig – og ikke minst hvordan vi kan få til dette raskt og til en lavest mulig kostnad.

Få med deg debatten om hvordan vi skal ta tungtransport fra fossilt til elektrisk

EL6 er et spennende, utfordrende og fremtidsrettet prosjekt og vekker opp flere problemstilling: Er batteriteknologien god nok? Lar det seg gjøre i det heletatt?

Vi tar debatten om elektrifisering av tungtransport på Arendalsuka. Her finner du programmet for debatten. Du finner også mer informasjon om selve debatten på dette Facebook-eventet.

• Østfold

Morten Schau