BKK og Hafslund Eco går sammen om felles ladesatsing

BKK og Hafslund Eco ønsker å slå sammen ladesatsingene sine, og oppretter et felleseid selskap i kampen om ladekundene i borettslag og næringsbygg. I dag søkte BKK Elektrifisering og Hafslund Ny Energi godkjenning fra Konkurransetilsynet til å opprette selskapet.

Målet til det nye selskapet er å utvikle gode ladeløsninger for borettslag og sameier i Norge, og øke antall billadere hos norske næringsaktører. I dag søkte BKK og Hafslund Eco godkjenning fra Konkurransetilsynet til å opprette selskapet. De to energiselskapene vil eie like store andeler. Målet er at det nye selskapet skal være i drift fra 1. april, lokalisert i Oslo og Bergen. Det nye selskapet får 14 fast ansatte og noen innleide.

Beboere kan kreve løsning
En lovendring som gjelder fra i år gjør det lettere for beboere å kreve ladeløsninger i borettslaget sitt. Mer enn 3000 borettslag med til sammen 250 000 parkeringsplasser må få på plass ladeanlegg for elbiler. Det er tøff konkurranse om borettslagene i lademarkedet.

- Tidspunktet for sammenslåingen er ikke tilfeldig. Vi tror borettslagene ser etter en solid og trygg partner, som gjør billading enkelt for beboerne og lett å administrere for borettslaget. Vi har gode løsninger på plass, og får nå enda sterkere utviklingskraft. Ladeklar er en av få aktører i markedet som tilbyr leieløsninger til borettslag, som vi tror blir like vanlig som å eie ladeanlegget, sier Stian Bjørhei. Han blir daglig leder i det nye selskapet Ladeklar.

Ansatte er positive
- Dette er en virksomhetsoverdragelse, og ansatte har dermed rett til å reservere seg mot å bli med over i det nye selskapet. Men så langt har de ansatte vært positive til denne endringen, og alle kan fortsette å jobbe fra samme lokasjon som i dag. Denne sammenslåingen vil styrke virksomheten og sannsynligvis bidra til å sikre arbeidsplasser for fremtiden, sier Eyvind Bohne-Kjersem, som leder BKKs ladesatsing i dag. Han vil tiltre som leder for strategi og forretningsutvikling i det nye selskapet.

Vil vokse raskt
BKK og Hafslund Eco har fått en sterk posisjon innen billading i borettslag og næringsbygg på Vestlandet og Østlandet. Til sammen har de to selskapene nå ladeanlegg som dekker mer enn 18 000 parkeringsplasser. Det tilsvarer en markedsandel på rundt 10 prosent. Hafslund Eco og BKK er trygge på at Konkurransetilsynet vil godkjenne planene om sammenslåing. Lademarkedet har en velfungerende konkurranse med mange aktører.

Naturlig valg av merkevare
BKK mener det er helt naturlig at Ladeklar ble valgt som navn på det nye selskapet.
- Vår merkevare, Bilkraft, brukes i dag både på hurtigladere og normalladere. Appen er den best rangerte ladeappen på App Store. Bilkraft-appen blir nå en del av vår felles satsing. Samtidig er Ladeklar en etablert og kjent merkevare i hele landet. Vi tar med oss det beste fra to verdener. Det er det denne sammenslåingen handler om. To dyktige aktører slår seg sammen og leverer et enda bedre produkt til kundene, sier Eyvind Bohne-Kjersem.

Også konsernsjefene i BKK og Hafslund Eco er veldig fornøyd med sammenslåingen.

- BKK har hatt stor suksess på lademarkedet. Når de to selskapene nå slår seg sammen under navnet Ladeklar, får vi en utviklingskraft som andre aktører i Norge vil misunne oss. Vi setter oss ambisiøse mål. Innen 2025 skal vi opp i en markedsandel på 25 prosent. Ladeklar får en offensiv stab på begge sider av fjellet og har de beste forutsetninger for å lykkes, sier BKKs konsernsjef Jannicke Hilland.

- Ladeklar ser tilbake på en imponerende vekst, og vi har store forventninger til utviklingen fremover. Norge er allerede en verdensledende elbilnasjon. Videre utbygging av ladeinfrastruktur er avgjørende for at stadig flere elbiler skal rulle på norske veier. BKK og Hafslund Eco vil gjennom en felles ladesatsing gi sitt bidrag til at Norge fortsetter å være i front på veien mot en fornybar og fullelektrisk fremtid, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter i Hafslund Eco.

Om Hafslund Eco

Hafslund Eco er et av Norges største og mest tradisjonsrike kraftkonsern med røtter tilbake til 1892. Hver dag går mer enn 400 ansatte på jobb for å realisere visjonen om en fornybar og fullelektrisk fremtid. Hafslund Eco eier vannkraftverk i Aurland, Hallingdal, Innlandet og Østfold, og drifter en produksjon på nærmere 21 TWh. Det er nok strøm til å kunne forsyne over halvparten av Norges husholdninger med ren, fornybar vannkraft.

Hafslund Eco kontrollerer 50 prosent av aksjene i Eidsiva Energi, og eier dermed halvparten av Norges største nettselskap, med om lag 900 000 kunder, i tillegg til virksomheter som driver med bredbånd og fjernvarme.

Gjennom forretningsområdet, Ny Energi, jobber Hafslund Eco med innovasjon og forretningsutvikling for å sette fart på elektrifiseringen av Norge. Ny Energi gjør investeringer i banebrytende teknologi, har spennende interne prosjekter og aktivt eierskap start-ups som ligger lengst fremme på sine felt. Hafslund Eco har en klar vekststrategi for årene som kommer. Konsernet har kontorer flere steder i landet. Hovedkontoret ligger på Skøyen i Oslo.

Ragnhild Abrante

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Ansvarlig for kraftverksområdene i Innlandet og Glomma 959 81 387

Per-Arne Torbjørnsdal

Pressekontakt Direktør Kommunikasjon og rammevilkår 916 08 196