Fjørofestivalen vant HAMOS sin miljøpris!

HAMOS deler for første gang ut en miljøpris. Prisen deles ut til enkeltpersoner, foreninger, grupper eller bedrifter, som har gjort en spesiell verdifull innsats for miljø- og naturvernet i HAMOS-kommunene. I år var det Fjørofestivalen på Vinjeøra som gikk av med seieren. Festivalen ble arrangert for 5. gang i 2015 og 130 frivillige deltok i ryddingen. Premien er 20.000 kr., diplom og en gjenstand.

Fjørofestivalen på Vinjeøra er den heldige vinneren av miljøprisen som HAMOS deler ut. Arrangørene av festivalen er Heidi Schei, Hanne Holmen og Astrid Stølen. De anerkjennes for en ekstraordinær og oppofrende innsats for miljøet over lengre tid og med et stort omfang.

Samlet inn over et tonn avfall
- Det er kjempeartig å ha vunnet miljøprisen. Vi hadde ikke trodd det da vi startet å arrangere festivalen for 5 år siden, sier en fornøyd Heidi Schei. I år samlet de inn over ett tonn avfall som har kommet inn i fjæra fra fjorden. Hanne Holmen og Astrid Stølen er også i festivalkomiteen. De forteller at de ikke har noe fast tidspunkt for når de rydder i fjæra, men at de gjør det før 17.mai, slik at det blir ryddig og pent til nasjonaldagen.

- Festival er bedre enn dugnad
Fjørofestivalen ble i 2015 arrangert for 5. gang og i år var det hele 130 frivillige som iherdig ryddet fjæra fri for avfall. Både store og små deltar, og prisvinnerne kan fortelle at festivaldeltakerne er mellom 0 og 85 år. Når HAMOS spør hvordan de får så mange folk til å delta er svaret tydelig: - Vi kaller det festival, festival er bedre enn dugnad! Som det hør og bør på en festival får deltakerne servert salt og søtt bakverk av den lokale bakeren, og flere lokale band byr på musikk til arbeidet som er gjort unna på rundt en time med så mange hender.

Premie på 20.000 kr.
Gevinsten for miljøprisen er 20 000 kr, et diplom og blomster med blomstervase. Damene har så vidt rukket å snakke med hverandre siden de fikk vite at de har vunnet prisen, så de har ikke bestemt seg enda hva de skal bruke pengene på. Men det blir selvfølgelig Fjørofestival på Vinjeøra våren 2016 også, og arrangørene oppfordrer alle som kan til å delta.

- En uselvisk handling som er til stor nytte for miljøet og naturen
Fjørofestivalen på Vinjeøra oppfylte kravene om å vinne miljøprisen i 2015 og har lagt lista høyt for kommende års kåringer. - Hele festivalen med sine initiativtakere og deltakere er en uselvisk handling som er til stor nytte for miljøet og naturen. Festivalen bidrar også til å opprettholde samarbeid og fellesskap i nærmiljøet. Det er lagt opp til at alle kan delta, og på den måten bidrar til at hvem som helst kan gjøre et positivt tiltak for miljøet samt delta i lokale sosiale tilstelninger, sier Ole L. Haugen, representantskapets leder i HAMOS. Videre forteller Haugen at arrangørene i flere år har klart å skape engasjement blant folk med en felles dugnad for et bedre miljø.

Håper på enda flere søknader i årene framover
I år er første gang HAMOS deler ut miljøpris. Dette ble lansert i forbindelse med selskapets egen feiring av sitt 20års-jubileeum. Fra i år av skal prisen normalt deles ut hvert år. HAMOS håper mange sender inn søknad til miljøprisen i årene framover. Siden det er første året i år er det nok flere som enda ikke har fått med seg at man kan søke.

Begrunnelsen for å ha vunnet miljøprisen

• Festivalens hensikt er å sette fokus på miljø. Dette klarer de ved å ta utgangspunkt i en mye omtalt problematikk i avfallsbransjen og natur- og klimapolitikken generelt – nemlig marint avfall. Dette er avfall som mye stammer fra trafikken på havet og som kommer inn til land. Dette forsøpler naturen vår, og (kan) gjør skade på dyr og folk.
  • Festivalen har også oppnådd noe stort ved at de har klart i over flere år å skape engasjement blant folk med en felles dugnad for et bedre miljø. Ikke nok med at de har gjort det over flere år, de har også engasjert svært mange, bare i 2015 var det 130 frivillige som deltok.
  • Festivalen er positiv da den gjør noe helt konkret; resultatet er en ren fjære og en renere fjord. Dette forhindrer at natur, dyr og folk tar skade av avfallet. I tillegg til dette har det en holdningsskapende langtidseffekt for miljøet. Folk blir mer bevisst på verdien av å ta vare på jorda og dens ressurser, nå og framover i tid. Det kan også bidra til at mindre avfall blir kastet i naturen og heller blir levert til sortering.
  • Avfallet som blir plukket opp på festivalen registreres også nasjonalt. Dette bidrar til at vi får en landsdekkende oversikt over hva det marine avfallet består av samt dokumentasjon av marin forsøpling. Dette gir oss mer kunnskap om problemet noe som er nyttig for å forhindre marin forsøpling framover.
  • Hele festivalen med sine initiativtakere og deltakere er en uselvisk handling som er til stor nytte for miljøet og naturen. Festivalen bidrar også til å opprettholde samarbeid og fellesskap i nærmiljøet. Det er lagt opp til at alle kan delta, og på den måten bidrar til at hvem som helst kan gjøre et positivt tiltak for miljøet samt delta i lokale sosiale tilstelninger.

• Statutter for miljøprisen

• HAMOS sin miljøpris deles ut til enkeltpersoner, foreninger, grupper eller bedrifter, som har gjort en spesiell verdifull innsats for miljø- og naturvernet i HAMOS-kommunene.
  • Prisen skal påskjønne engasjerte ildsjeler som gjør en ekstraordinær og oppofrende innsats for miljøet. Slik uselvisk innsats kan både være konkrete tiltak i nærmiljøet, holdningsskapende arbeid eller andre allmennyttige handlinger.
  • Miljøprisen består av et diplom, en pengesum og en gjenstand.
  • Daglig leder sørger for kunngjøring av prisutdelingen og at det innen en fastsatt frist bes om forslag til kandidater. Alle forslag skal begrunnes. Enhver har rett til å fremme forslag til kandidater.
  • Styret i HAMOS Forvaltning IKS utgjør juryen og har til oppgave å vurdere de foreslåtte kandidatene. Prisen kan bare deles ut til én av de foreslåtte kandidatene.
  • Prisen deles ut hver høst i forbindelse med Representantskapets møte og overrekkes av representantskapets leder.

Vedtatt av styret 24. august 2015

• Emner

• miljøpris

HAMOS Forvaltning IKS er et interkommunalt avfallsselskap som betjener innbyggerne i Hemne, Agdenes, Meldal, Orkdal, Snillfjord, Skaun, Rindal, Hitra, Frøya, Rennebu og Surnadal kommune.

Vanja Gjelstenli

Pressekontakt Kommunikasjonsleder Ekstern og intern kommunikasjon 72 48 37 08