BI nr. 48 av de 100 beste MBA-deltidsprogrammene i verden

- Det er svært gledelig å se at begge våre Executive MBA-programmer rangeres på Financial Times’ prestisjetunge liste. Rangeringen representerer de tyngste utdannings- og forskningsmiljøene i verden, og BI viser igjen at vi anerkjennes som en internasjonal toppskole. Kunnskap har blitt en internasjonal konkurranse- og samarbeidsarena, og med vårt samarbeid med Fudan University School of Management gjør vi som de beste på listen, nemlig å kombinere det beste fra to skoler, sier rektor ved Handelshøyskolen BI, Inge Jan Henjesand.

For tredje år på rad er BI-Fudan MBA på Financial Times’ (FT) prestisjetunge rangering over de beste deltids MBA-programmene, og klatrer i årets rangering 7.plasser. For første gang er også BI Executive Masters of Business Administration (BI EMBA) representert på listen.

-At vi endelig lykkes med dette er ikke minst hyggelig og et resultat av iherdig arbeid gjennom flere år, sier Henjesand.

Internasjonalt perspektiv

Begge BIs EMBA-programmer er for erfarne bedriftsledere som søker faglig påfyll innen ledelse. Kursene holdes i moduler som gjør det mulig å kombinere ved siden av jobb. For å kunne gi et mer internasjonalt perspektiv holdes kursene i flere land.

- I en stadig mer kunnskapsintensiv internasjonal konkurransesituasjon er videreutdanning heller nødt til å være regelen enn unntaket. Ledere trenger faglig påfyll med et internasjonalt perspektiv i en verden i stadig omstilling, sier Henjesand.

BIs partnerskap med Fudan University School of Management i Shanghai, Kina, startet i 1996 og er et av de eldste samarbeidene mellom en vestlig handelshøyskole og et kinesisk universitet. Over 2000 kinesiske mellomledere har i dag en mastergrad fra BI.

- Som man ser av listen samarbeider stadig flere toppskoler for å utvikle de beste internasjonale programmene. Vårt strategiske samarbeid med Fudan University School of Management er derfor viktig for å kunne utvikle den globale kompetansen på BI som kreves i dagens samfunn, sier Henjesand.

Om kåringen:

BI-Fudan er på en 48. plass (opp 7. plasser fra i fjor).

BI EMBA er på en 98. plass (for første gang inne på listen).

Rangeringen over deltids MBA-programmer er blant annet basert på studentenes karriereutvikling, lønnsutvikling og skolens faglige profil. FT vurderer også antallet internasjonale og kvinnelige studenter og faglige, i tillegg til internasjonal kursgjennomføring. Forsknings-impact er også en del av denne rangeringen.

Fakta

• Handelshøyskolen BI var den første utdanningsinstitusjonen i verden som fikk godkjent en internasjonal MBA i Kina.
  • FT har 5 delrangeringer og BI deltar i 4 av disse, den femte er for skoler med fulltids MBA-programmer som BI ikke har.

• Utmerkelser

Handelshøyskolen BI er uavhengig vitenskapelig høyskole med fire studiesteder i Norge: Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. Alt økonomisk overskudd brukes til å styrke BIs fag- og læringsmiljø.

Grete Trulsrud

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 46410111