I dag finnes det trolig færre enn 1 000 slike tigere igjen i verden. FOTO: ZSL

Over en halv million spiste is til inntekt for sibirtigeren

Sammen med norske forbrukere har Hennig-Olsen Is samlet inn over en halv million kroner til bevaring av den utrydningstruede sibirtigeren.

–Vi donerte nylig 556 000 kroner til veldedighetsorganisasjonen ZSL (Zoological Society of London) og bevaringsprogrammet Amur Leopard and Tiger Conservation (ALTA). Dette hadde vi ikke kunnet gjøre uten hjelp fra forbrukerne, forteller administrerende direktør Paal Hennig-Olsen.

Da Hennig-Olsen Is besluttet å støtte tigeren, var det Dyreparken som tipset om ZSL. Familiebedriften, som allerede støtter flere viktige formål, så med dette muligheten til å ta en aktiv samfunnsrolle ved å gjøre det de kan best; å lage iskrem.

Prosjekt med god bismak

Fruktisen Tiger ble lansert våren 2016. For hvert solgte produkt ga Hennig-Olsen Is 1 krone til ALTA. Med landsdekkende distribusjon og daværende markedsandel på 49,3 prosent, ga Hennig-Olsen Is forbrukerne en enkel mulighet til å bidra. Og det gjorde de. I 2016 talte Paal Hennig-Olsen over en halv million solgte Tiger-is.

–Det var veldig gøy å se resultatet svart på hvitt. Vi har hatt god dialog med ZSL og ALTA hele veien og vet at pengene kommer godt med i arbeidet med å bevare dette fantastisk flotte dyret. Som bedrift er vi opptatt av å ta samfunnsansvar. Med Dyreparken som «nærmeste nabo» har vi blitt enda mer inspirerte til å verne om dyrelivet i og utenfor Norge, sier Paal Hennig-Olsen.

Får mye hjelp for pengene

ZSL er en internasjonal veldedighetsorganisasjon som jobber med å bevare utrydningstruede dyrearter, deriblant sibirsk tiger gjennom bevaringsprogrammet ALTA. Pengene som ble donert i 2016 kan ALTA bruke på alt fra ski, snøskutere og firehjulinger til klær og annet nødvendig utstyr.

Ifølge organisasjonen selv betyr dette mye for arbeidet.

–Vi er svært takknemlige for bidraget. For ikke å glemme at en norsk bedrift ser viktigheten av det vi gjør gjennom ZSL og ALTA. Generøsitet fra forretningspartnere spiller en enorm rolle i arbeidet med å bevare utrydningstruede dyr og deres leveområder rundt omkring i verden. I dette tilfellet har Hennig-Olsen Is og norske forbrukere bidratt med nok midler til å finansiere to hurtigresponsenheter som er helt essensielle i arbeidet som gjøres for beskyttelse av Sibirtigeren. Det er helt fantastisk, sier Jo Cook, koordinator i ALTA.

Hennig-Olsen Is har siden 1924 holdt håndverkstradisjonene i hevd og er en av de få familiebedriftene som henger med i næringsmiddelindustrien. I dag produserer iskremfabrikken nesten 30 millioner liter iskrem og frosne desserter i året. Det utgjør nesten halvparten av det norske iskremmarkedet. Iskremfabrikken i Kristiansand ble bygget i 1960 og har siden den gang vært under kontinuerlig utvikling med det mest moderne utstyret innen iskremproduksjon. Hennig-Olsen Is har i dag ca. 250 årsverk og har i tillegg til hovedkontoret i Kristiansand regionskontorer i Oslo, Haugesund, Bergen, Molde, Trondheim og Tromsø.