Gå videre til innhold
Styreleder Jens-Harald Âlgenäs Eliassen i HivNorge mener tiden er inne for at Stortinget ser nærmere på hvordan Beslutningsforum har forvaltet sin oppgave. Foto: Arne Walderhaug

Beslutningsforum må radikalt endres

Styreleder Jens-Harald Âlgenäs Eliassen i HivNorge sier seg enig med overlege Oluf Dimitri Røe ved Sykehuset Levanger som i en kronikk i Dagens Medisin gir uttrykk for at dagens modell for innføring av effektive medisiner ikke er til å stole på.

Røe, som også er professor ved Avdeling for klinisk og molekylær kreftforskning ved NTNU i Trondheim og ved Klinisk Institutt ved Aalborg Universitetshospital i Danmark, hevder det norske systemet er «lukket» og at det hindrer innsyn. Dette fører også til at Norge er blant de siste i Europa til å innføre effektive medisiner, og at det innfører et todelt helsevesen, hevder professoren.

Styreleder Jens-Harald Âlgenäs Eliassen i HivNorge mener at Beslutningsforum er gitt for mye makt og stiller seg kritisk til det stadig økende hemmelighold, som han mener til syvende og sist kun rammer den svakeste part – pasienten. – HivNorge er spesielt kritisk til at Beslutningsforum selv har kunnet avgjøre at de legemidler som ikke blir godkjent av de fire direktørene i forumet, blir avstengt fra å kunne delta på anbud på et senere tidspunkt. Dette til tross for at legemiddelet er gitt markedstillatelse av Legemiddelverket for salg i Norge, sier styrelederen. Dette har HivNorge en rekke ganger problematisert overfor både politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet og Stortinget

Styreleder Âlgenäs Eliassen mener tiden er inne for at Stortinget ser nærmere på hvordan Beslutningsforum har forvaltet sin oppgave og at Riksrevisjonen foretar en revisjon for å se om Beslutningsforum ivaretar sin rolle i henhold til Stortingets intensjoner, gitt gjennom Stortingsmelding 34 - Verdier i pasientens helsetjeneste — Melding om prioritering.

Kronikk i Dagens Medisin: Beslutningsforum trenger en radikal omlegging

Kategorier

Anne-Karin Kolstad

Pressekontakt Generalsekretær 922 66 021

Velkommen til HivNorge!

HivNorge er en pasient- og interesseorganisasjon for mennesker som lever med hiv, pårørende og andre berørt eller opptatt av hiv. Vår oppgave er å sikre hivpositives rettigheter og interesser i samfunnet. Vi arbeider aktivt med å skape større forståelse for mennesker som lever med hivs situasjon, samt bekjempe frykt, fordommer og diskriminering av hivpositive.

HivNorge
Rosenkrantz' gate 4