Hæ? Ørepropper?

Sommertid er festivaltid, og med økt støynivå øker også risikoen for hørselsskader. Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom (HLFU) deler ut gratis ørepropper og gir gode øreråd til festivaldeltakere over hele landet. Denne uken skal det deles ut tusenvis av gratis ørepropper på Bergensfest, Young Wood og Norwegian Wood.

- HLFUs festivalpatrule har som mål å forebygge hørselsskader blant konsert- og festivaldeltakere. Vi ønsker å gjøre folk bevisst på risikoen for tinnitus og nedsatt hørsel ved høy lyd, sier HLFUs leder, Glenn Storsletten.

Han har følgende råd foran sommerens konserter:

- Bruk ørepropper

- Ta pauser fra musikken

- Ikke stå for nært høytalerne

I dag har rundt 14,5 prosent av Norges befolkning en hørselshemming som påvirker hverdagen. Andelen unge med hørselsskader har mangedoblet seg på få år, i følge rapport fra Forsvarets sanitet i fjor.

- Derfor er jobben HLFUs festivalpatrulje gjør så viktig, understreker Storsletten.

• Helse, sykepleie, legemiddel

HLF er landets største organisasjon for personer med en funksjonsnedsettelse med sine 57.000 medlemmer. HLF jobber for å gjøre hverdagen enklere for landets 700.000 hørselshemmede. HLF har 1500 tillitsvalgte og 650 likemenn over hele landet.

Anja Hegg

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 90568574