- Stort behov for å teste hørselen

- Folk strømmer til for å få tatt en gratis hørselstest. Resultatene viser at det er mange som har behov for ytterligere undersøkelser hos en spesialist, sier Anders Hegre i HLF.

I perioden 16. juni til 1. juli er HLF og hørselsboksen på 30 ulike steder rundt om i landet med sommerturneen “Hvert øre teller”. Folk står i kø for å teste, som i Grimstad da 30 personer sto og ventet på at testingen skulle starte.

Selve hørselstesten er gratis og gir deg en pekepinn på hvordan det står til med hørselen. Så langt har flere hundre testet hørselen og mange av dem har blitt oppfordret til å ta en ordinær hørselstest.

– 700.000 nordmenn har nedsatt hørsel, men mange er ikke klar over det eller vil ikke innrømme det selv. Ved hjelp av et lavterskeltilbud som dette, hvor du kan få en rask og gratis hørselstest på torget eller på et kjøpesenter, er det mange som får en aha-opplevelse. Dessuten er det mange som setter stor pris på å få snakket med en audiograf eller noen av HLFs frivillge om sine ører, sier Anders Hegre, som er generalsekretær i HLF.

I 2020 kan en million nordmenn være hørselshemmet. En stadig eldre befolkning og flere støykilder er viktige årsaker til det stigende antallet. Derfor er det ekstra viktig at folk får testet hørselen for å få avdekket eventuelle hørselstap.

- Det vi ser, er at folk i alle aldre som kommer for å teste hørselen. Det er veldig bra, fordi det å høre dårlig er ikke kun forbeholdt eldre slik som mange tror. Derfor er vi i HLF glade for at også ungdom tar turen innom hørselsboksen eller bare stopper for en prat, slik at man få med noen gode råd for hvordan man kan beskytte hørselen sin, sier Hegre.

En ny undersøkelse* viser at tre av fire potensielle høreapparatbrukere ikke er klar over at høreapparater dekkes av Folketrygden med inntil 5.570 kroner.

- HLF selger ikke høreapparater, men for oss som brukerorganisasjon teller hvert eneste øre. Vi vil at hørselshemmede som har behov for høreapparater, skal ta hjelpemiddelet i bruk. Det er gratis og kan gi den enkelte et bedre sosialt liv samt en bedre arbeidshverdag. Undersøkelsen viser at høreapparatbrukere har bedre livskvalitet enn hørselshemmede som lar være å bruke dette viktige hjelpemidlet, sier Anders Hegre.

Bildetekst: Anders Hegre, generalsekretær i HLF, er en av mange som har testet hørselen de siste dagene. Her sammen med Aslaug Lunde, som representerer hørselsekspertisen ved HLF Briskeby skole og kompetansesenter.

Se også kampanjesiden www.hvertoreteller.no for å se hvilke steder som gjenstår på turneen.

*Undersøkelsen er gjennomført blant 1.309 hørselshemmede i Norge, EuroTrak Norway 2012.

• Helse, sykepleie, legemiddel

Fakta om HLF
HLF er landets største organisasjon for funksjonshemmede og teller 55.000 medlemmer. For ytterligere informasjon, se www.hlf.no

Anja Hegg